“Sigortalılık değil, sigortasızlık artma eğiliminde”

Ceyhan Hancıoğlu: Enflasyonda düşüş görülecek olsa bile sıkılaştırıcı politikalar satın alma gücünde zayıflamayı beraberinde getiriyor. Böyle baktığınızda sigortalılığın değil, sigortasızlığın artma eğiliminde olduğunu görüyoruz.

Magdeburger Sigorta Genel Müdürü Ceyhan Hancıoğlu, sigorta sektörünün teknik ve finansal gidişatına dair Sigorta Dünyası’na açıklamalarda bulundu. Sektörün ilk yarı kârlılığının daha çok prim artışları ve finansal enstrümanlardan elde edilen gelirlerden ibaret olduğunu belirten Hancıoğlu, “Diğer yandan Türkiye’deki ekonomik dalgalanmaların getirdiği satın alma gücündeki negatif değişikliklerin de etkisiyle uzun yıllardır konuştuğumuz penetrasyon problemini yaşamaya devam ediyoruz. Her ne kadar sıkılaştırıcı politikalar uygulanmaya çalışılsa da enflasyondaki yüksek seyir devam ediyor. Baz etkisiyle bir düşüş görülecek olsa bile, sıkılaştırma, beraberinde satın alma gücünde zayıflamayı getiriyor. Böyle baktığınızda sigortalılığın değil, sigortasızlığın artma eğiliminde olduğunu görüyoruz” dedi.

Pandeminin başlangıcından itibaren hem aşırı enflasyonist bir dönemin hem de büyük bir deprem felaketinin atlatıldığını hatırlatan Hancıoğlu, “Uzun zamandır çalıştırmadığımız kaslarımız ve reflekslerimiz güçlendi. Halen bu dönemlerin etkileri sürüyor. Hizmet kalitemizi artırarak, sigortalılarımıza esnek ürün imkanları ve ek hizmetler sunarak büyümeye daha çok gayret ediyoruz. Sektör, ülkenin değişen dinamiklerine bağlı olarak yüksek büyüme potansiyelini her zaman koruyacaktır” şeklinde konuştu.

Otoda mevcut resim riskli

Hancıoğlu, sektörün trafik sigortalarındaki serbest tarife talebi olduğunu da belirterek, 2017 yılında uygulamaya alınan tavan fiyat sonrası süregelen bir zararın olduğunu söyleyerek şöyle devam etti: “Her 100 birimlik prime karşılık 130 birimlik zarar ödemesi gerçekleştiriyoruz. Bunun yanında kaskodaki kârın sistemin sürdürülebilirliğini sağlayacağını söylemek güç. Prim fiyatları %30-%35 bandında arttı ancak hasar miktarında enflasyonist ortamdaki sigorta bedellerinin artışına paralel olarak %100’ün üzerinde artış gerçekleşti. Bunun yanında yüksek faiz ortamındaki finansal gelirin de etkisiyle, kasko branşında rekabet tetiklendi. Özetle, prim seviyesinin hasarı karşılayabilmesi için bir miktar daha artması gerektiğini düşünüyorum. Bugün aldığımız primlerin hasarlarını 6-12 ay gibi bir sürede ödeyebiliyoruz. Bu çerçeve mevcut resim oldukça riskli görünüyor.”

“Serbest tarife konusunda umutluyum”

Trafik sigortası konuşmaktan artık yorulduklarını da vurgulayan Hancıoğlu, en az 25 milyon kişiye dokunan konunun doğal olarak gündemden düşmediğini ifade etti. Mağdeburger Genel Müdürü sözlerine şöyle devam etti:

“Trafik sigortası vatandaşlarımız için zorunlu bir sigorta kalemi olduğundan biz sektör oyuncuları olarak burada para kazanmak üzerine değil, para kaybetmemek üzerine bir plan yapıyoruz. Serbest tarife ile sigorta şirketleri risk profiline göre fiyatlandırma yapabilecek, bu sayede riskli sürücüler daha yüksek prim öderken, dikkatli ve güvenli sürücüler daha düşük primlerden yararlanabilecektir. Bu da hem sektörün sürdürülebilirliğini sağlayacak hem de vatandaşlara daha adil bir fiyatlandırma imkânı sunacaktır. SEDDK’nın serbest tarifeye geçiş konusunda istekli olduğunu biliyoruz. Bu sene 1 Mayıs itibarıyla başlatılan hasar maliyet endeksi uygulaması bir anlamda başlangıç oldu. Önümüzdeki dönemde serbest tarifeye geçişin, belirli sınırlamalar çerçevesinde kademeli de olsa mümkün olabileceğini düşünüyorum.”

Sektör fiyat arttırmıyor, aksine düşürüyor

2023 yılındaki fiyat artışlarının şu an ne durumda olduğunu sorduğumuz Hancıoğlu, sorumuzu şöyle yanıtladı: “2023’te insanımızın direkt hayatını etkileyen bütün alanlarda ciddi fiyat artışları meydana geldi. Aslında bu ortamda sigorta fiyatları en az artış gösteren alanlardan oldu. Reel olarak sektör neredeyse büyümedi. Ben her zaman ısrarla söylüyorum: Sigorta sektörü fiyat artışı yapmayan hatta fiyat düşüren bir sektördür.

Sigorta şirketleri olarak biz bir anlamda geçmişte yaşıyoruz. 1 sene önce kesilen bir poliçenin hasarını bugünkü enflasyonda yükselmiş maliyetlerle ödüyoruz. Çok zor geçen 2-3 senelik bir dönemin ardından fiyat dengesini tutturmak, artışları sigortalılarımıza en doğru oranlarda yansıtabilmek için mesai harcıyoruz. Ancak sigortalanan değerlerdeki devasa artışın primlerde mutlaka bir karşılığı oluyor. Bu yıl enflasyonun belirli bir oranda da olsa kontrol altına alınmasıyla prim artışları makul seviyelerde gerçekleşiyor diyebilirim.”

Ceyhan Hancıoğlu Magdeburger’in yıl sonu beklentilerini aktararak sözlerini şöyle tamamladı:

“Bir yıl önce yönetimine geldiğimiz Magdeburger Sigorta olarak yıl sonu beklentimiz öncelikle göreve geldiğimizde hedeflediğimiz kâr seviyesine ulaşmaktır. Ürün yelpazemizi ve portföy dağılımlarımızı güncelledik. Tüm iş ortaklarımız ve paydaşlarımızla ilişkilerimizi güçlendirmeye gayret ettik. Güvenilir, samimi, ulaşılabilir ve çözüm odaklı bir ekibiz. Sermayedarımızın da desteğiyle sermaye artışımızı gerçekleştiriyoruz. Bu yıl, çoğunlukla alt yapı çalışmaları ve geçmişten gelen sorunlu alanları düzeltme çabaları ile geçiyor. 2025 yılının Magdeburger Sigorta’nın görünürlüğünün artacağı ve sektör içerisindeki konumunu güçlendirdiği bir yıl olacağına canı gönülden inanıyorum.”