Hizmet seviyesinin düştüğü rekabet ortamı kimseye fayda getirmez

“Hizmet seviyesinde düşüş yaşanan nokta, rekabetin kimseye fayda getirmeyeceği nokta olarak görülmeli. Buna sektör oyuncularının da müşterilerin de izin vermemesi ülkemizin çok önemli risklerine teminat sağlayan sigorta şirketleri ve kaliteli hizmeti hak eden müşterilerimiz için önemlidir.”

HDI Sigorta Genel Müdürü Firuzan İşcan, Sigorta Dünyası’na yaptığı değerlendirmede, sigorta sektöründe yılın ilk 6 ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine kıyasla toplam pazar bileşik oran verilerinde yüzde 111 ile iki puanlık iyileşme sağladığını söyledi. Bu etkinin ağırlıklı olarak trafik sigortalarında şirketlerin rezerv çözmelerinin sonucu olduğunu belirten İşcan, “Kaskoda özellikle geçen yıl ortasında görülmeye başlanan kârlılığın etkisiyle düşüş gösteren ortalama primlerden kaynaklı, hasar/prim artışı ve kârlılıkta düşüş olduğunu söyleyebiliriz. Konut başta olmak üzere yangın sigortalarında azalan deprem etkisini ve dolayısıyla kârlılık sonuçlarında iyileşmeyi; sağlık branşında ise artan primlerden kaynaklı düşen kârlılığı görüyoruz. Yılın ikinci yarısında oluşacak sonuçlarda döviz kurlarının seyri ve enflasyon etkisi şirketlerin pozisyonlarını belirleyeceği ana unsur olacak ancak sert rekabet ortamının son çeyrek başlarına kadar devam edeceği, sonrasında da döviz ve enflasyon bileşenlerinin oyunun kurallarını ve şirketlerin stratejilerini yönlendireceğini düşünüyorum” diye konuştu.

Trafik sigortalarında devam eden tavan fiyat uygulamasından dolayı kârlılık sonuçlarının şirketler tarafından belirlenmediğini hatırlatan İşcan oto sigortalarıyla ilgili şu değerlendirmelerde bulundu: “Kaskoda ise özellikle pandemi sonrası kendi içerisinde çok daha hızlı değişmeye devam eden sert ve yumuşak market piyasa koşulları nedeniyle zarar eden piyasanın kısa bir süre sonra kâra geçtiğini veya tersinin yaşandığını görebiliyoruz. Sigorta sektöründe prim hacminin önemli bir bölümünü oluşturan kaskonun, özellikle kârlı dönemlerde sektöre yeni oyuncular çekebildiğini ve bunun sonucunda da hızlı pazar almanın, pazar gücünü kaybetmek istemeyen şirketler arasında rekabetin ağırlıklı olarak sert piyasa şartlarında konumlandığını görüyoruz. Bu nedenle de kârlılık rakamlarının gerilemesi beklenen bir durum. Bir yere kadar da müşterilere daha çok erişmek isteyen şirketler için maliyet konsolidasyonuna ve müşterilerin gerçekten ihtiyacına yönelik özelleştirilmiş ürünlerle de bütçe kontrolü yapmasına fayda sağlayabilir. Ancak bunun eşik noktası, müşterilerin alacağı hizmet seviyesidir. Hizmet seviyesinde düşüş yaşandığı nokta, rekabetin kimseye fayda getirmeyeceği nokta olarak görülmeli. Buna sektör oyuncularının da müşterilerin de izin vermemesi ülkemizin çok önemli risklerine teminat sağlayan sigorta şirketleri ve kaliteli hizmeti hak eden müşterilerimiz için önemlidir.”

Serbest tarifeyle herkese hak ettiği prim

Trafik sigortasında tavan prim uygulamasından dolayı yüksek riskli profillere gerektiği kadar yüksek bir fiyatlama sunulamadığı gibi asıl büyük kitlenin olduğu düşük risk profillerin de hak ettiği düşük fiyatı alamadığını aktaran Firuzan İşcan, “Bizim savunduğumuz serbest tarife yapısı, herkese hak ettiği primin sunulduğu çok daha adil, ulaşılabilir ve sigorta penetrasyonuna da katkısı olacak bir yapı olması sebebiyle geçilmesini savunduğumuz bir yöntemdir” dedi.

Fiyat artışı hızı kesilir

Firuzan İşcan sigorta sektörünün gelecek riskleri tahminlemeye ve fiyatlamaya çalıştığını, ekonomideki stabilizasyonun da bunun sağlıklı çalışmasının en önemli bileşenlerinden olduğunu söyledi. Oluşan fiyatların bir başlangıç değil, önceki dönemin sonuçları ve geleceğe yönelik ekonomik durumun, maliyet artış tahminlerinin yansıması olduğunu belirten İşcan, “Bu gerçek doğrultusunda özellikle 2022 yılında yaşanan ekonomik sorunlar, yıl sonu sonuçlarını etkiledi. Bu etki, 2023 yılının ilk yarısının sonuna kadar devam etti ve fiyatlar yüksek seyretti. 2023’ün ikinci yarısında da daha makul seviyeye düştü. Öngörüm; son çeyrek başlarına kadar fiyat artışları olsa da artışların kısmi kalacağı, sonrasında da döviz ve enflasyon etkisiyle şekilleneceği yönünde” diyerek kasko ve sağlık sigortasında fiyat beklentisini aktardı.

Firuzan İşcan, HDI Sigorta’nın kârlılığını ve yıl sonu beklentilerini ise şöyle aktardı: “Tüm süreçlerimizi yeniden şekillendirdiğimiz, çalışanlarımız, iş ortaklarımız ve sermayedarımız için güçlü ve verimli sonuçlar sunmak amacıyla odaklandığımız, buna paralel portföyümüzün içeriğini de daha verimli hale getirdiğimiz bir dönemdeyiz. Bu geçiş süreçlerinde gerçekleşmesi muhtemel risklerin hepsiyle ilgili senaryolarımızı oluşturduk ve bu doğrultuda da işimizi yönetiyoruz. Özellikle trafik hariç artan kârlılığımızın orta ve uzun vadeli stratejilerimizle çok daha olumlu noktaya ulaşacağından ekip olarak eminiz. Geleneksel Acenteler Toplantımızda 550’yi aşkın iş ortağımızla bir araya gelerek “Yola Çıktık” diyerek, yılı değerlendirmenin beraberinde yol haritamızı da paylaşacağız.