Ayhan Çalık- Online Sigorta: Hayaller ve Gerçekler

Online satın alma kabiliyetlerinin kuşaklar dikkate alınarak incelendiği TÜİK tablosu, 18-24 yaş Z kuşağının ve 25-34 yaş Y kuşağının bir kısmını kapsıyor. Ama satın alınan ürünlere baktığımızda Sigorta Poliçesinin grafikte olmadığını görüyoruz! Herkesin sahip olmadığı evcil hayvan ürünleri dahi sıralamada yer alırken, sigorta hiç kimsenin radarına girmemiş.

-Ayhan Çalık

Online Sigorta kavramını tüm şirketler “Aracısız Sigorta Satışı Yapmak” olarak tanımladılar ve de bu hedefle çalışıyorlar. Hayalleri ise, satın alma yaşına gelmek üzere olan Z ve Alfa kuşaklarına online poliçe satmak.

TÜİK 2020 Pazar Araştırması verilerine göre, internetten satın alma kabiliyeti yaş durumuna göre değişmekle beraber ortalama % 22 civarında.

2020 yılında satın alma kabiliyetlerinin kuşaklar dikkate alınarak incelendiği yukarıdaki tablo 18-24 yaş Z kuşağının ve 25-34 yaş ise Y kuşağının bir kısmını kapsıyor. Ama satın alınan ürünlere baktığımızda Sigorta Poliçesi grafiğe girememiş! Herkesin sahip olmadığı evcil hayvan ürünleri dahi sıralamada yer alırken, sigorta hiç kimsenin radarına girmemiş.

TSB 2020 istatistiklerine göre, satış şekli verilerinde hayat dışı online ve tele satış verileri göz önünde bulundurulduğunda, oran % 0,352 ve 2024 yılına baktığında ise % 0,312. Online satışın geldiği nokta bu! Şimdi bu yazıyı okuyanlar online satış yapan acente, broker, banka kanalları var demiştir. Ben de katılıyorum var. Ama onlar genel müdürlük değil. Online veya çağrı merkezi üzerinden satışa yatırım yapan meslek erbapları. Yani dağıtım kanalı. Bu kanalların da en fazla üretim yapabildiği alanlar trafik, kasko ve seyahat sağlık ürünleri. Online satışlarda sigorta fabrikalarının ürettiği ürünlerin çok az bir çeşidi ve hatta para kazanmanın zor olduğu ürünler satışların önemli bir yüzdesini kapsıyor.

Şimdi sormak istediğim soru şu: Yatırım yapılan Z ve Alfa kuşaklarının gerçek satın alma yaşına gelmesi için hâlâ 15 yıl varken ve satılan sigorta ürünleri ağırlıklı olarak sigorta şirketlerine çok kâr bırakmayan ürünlerken bu kadar önemli yatırım neden yapılmaktadır? Basit: Hayal Kurmak. Ama hayal kurmanın da bir adabı var.

İlham Saner üstadımızın “Bir Hayat Böyle Geçti” adlı anı kitabında, 1980’lerde tele satış yapma, direkt satış yapma hayali kuran şirketlerle ilgili de anı ve tespitleri var. Merak eden yöneticiler kitabı alıp okurlarsa İlham Üstadın tecrübelerini öğrenebilirler.