Türk Halkının Sigortaya İlgisi Nasıl Değişiyor? Google Trends Verilerine Genel Bir Bakış

Tüm Google aramaları içinde “sigorta”nın payı 2013 yılından bugüne yaklaşık %50 oranında artmış. En fazla aranan sigorta başlığı kasko. Büyükşehirlerde kaskoya olan ilgi daha yüksek olsa da son yıllarda İç Anadolu ve Karadeniz bölgelerindeki yoğunluk artışı da dikkat çekici. Aramalarda kaskonun hemen ardından sağlık sigortası geliyor. Konut sigortası ve DASK ise incelenen tüm branşlar arasında en az popüler olanlar.

-Dr. Hasan Meral

Tüketicilerin sigorta ürünlerine olan ilgisinin nasıl şekillendiğini anlamak son derece önemli. Sigortacılar ancak bu sayede sınırlı pazarlama kaynaklarını etkin ve verimli şekilde değerlendirebilirler. Dünyanın en büyük arama motoru olan Google, kullanıcıların arama eğilimlerine dair çok değerli veriler sağlıyor. Bu yazıda Google Türkiye’deki arama trendlerini analiz ederek, tüketicilerin sigorta ürünlerine olan ilgisinin nasıl değiştiğine dair bir perspektif sunmaya çalışacağız.

Genel Görünüm

Branş bazlı analize geçmeden önce sigorta aramalarının genel görünümüne bakmakta fayda var. “Sigorta” anahtar kelimesine dair aramalar yıl içinde istikrarlı bir görünüm sergiliyor. Bu aramaların önemli bir kısmı sigorta teklifi almak veya sigorta şirketlerine ulaşmak amacıyla yapılıyor. Öte yandan, tüm google aramaları içinde sigorta kelimesinin payına baktığımızda son 10 yılda hatırı sayılır artış yaşandığını görebiliyoruz. Sigorta konusunun toplam aramalardaki payı 2013 yılından bugüne yaklaşık %50 oranında artmış. Branş bazlı analize geçtiğimizde ise dönemsel ve bölgesel farklılıklar daha fazla dikkat çekiyor.

Kasko ve Trafik

Google Türkiye’de en fazla aranan sigorta başlığı kasko sigortası. Kullanıcılar özellikle sigorta fiyatı ve araç kasko değerine yönelik sorgular yapıyor. Kaskoya olan ilgi, araç satışlarına paralel olarak Temmuz ve Aralık aylarında pik yapıyor. Bekleneceği üzere büyükşehirlerde kaskoya olan ilgi daha yüksek ancak son yıllarda İç Anadolu ve Karadeniz bölgelerindeki yoğunluk artışı da dikkat çekici. Trafik sigortasındaki arama eğilimleri de kasko ile benzer. Kaskodan farklı olarak bu başlıkta odaklanılan tek nokta fiyat.

Sağlık Sigortası

Kaskodan sonra en fazla arama yapılan başlık sağlık sigortası. Tamamlayıcı sağlık ve özel sağlık sigortası ürünleri ön plana çıkıyor. Seyahat sağlık sigortalarına olan ilgi ise dönemsel olarak artıyor. Tüketicilerin sağlık sigortasıyla ilgili ulaşmaya çalıştığı ilk bilgi yine fiyat. Sağlık sigortası talebinin en yüksek olduğu dönemler Aralık ve Haziran ayları. Aşağıdaki görselde özellikle kıyı şeridinde yer alan şehirlerde sağlık sigortalarına olan ilginin çok daha yüksek olduğunu görüyoruz (koyu renkler daha yoğun). Marmara Bölgesi spesifik olarak pozitif ayrışıyor.

Görsel 1. Google Türkiye Sağlık Sigortası Bölgesel Arama Yoğunlukları

Sağlık sigortası aramalarıyla ilgili bir diğer önemli husus da tüketici ilgisinin büyük bir hızla artıyor olması. Bundan beş yıl önce sağlık sigortası aramaları kaskonun 8’de 1’i iken, bugün neredeyse eşitlenmiş durumda.

Konut Sigortası ve DASK

Konut sigortası ve DASK, incelenen tüm branşlar arasında en az popüler olanı. Bu başlıklarda kasko sigortasının yaklaşık 10’da 1’i kadar arama yapılıyor.  Konut sigortalarına olan ilginin en yüksek olduğu dönem yaz ayları, özellikle de Ağustos. Kış aylarında ise talep bir hayli düşüyor. DASK’ta ise konuttan farklı olarak yıl sonlarında yoğunlaşma var. 2023 depremleri sonrasında her iki başlıkta da aramalar yaklaşık beş kat artmış. Ancak ne yazık ki bu ilgi düzeyi ve farkındalık birkaç ay sürmüş.

Görsel 2. Google Türkiye Konut ve DASK Sigortası Bölgesel Arama Yoğunlukları

Görsel 2’de konut ve DASK sigortalarına ilişkin bölgesel arama yoğunlukları karşılaştırılıyor. Buna göre Doğu ve İç Anadolu bölgelerinde DASK daha baskın bir arama konusuyken, batıya geldikçe konut sigortaları ön plana çıkıyor. Bu tablo, konut sigortasına ilişkin bölgesel farkındalık düzeylerinin bir göstergesi olarak kabul edilebilir.

Sonuç

Google Trends verileri, Türkiye’de sigorta tüketicilerinin ilgi ve tercihleri hakkında değerli içgörüler sunuyor. Bu veriler üzerinden yapılacak analizler, sigortacıların Türk halkının ihtiyaçlarını daha iyi  anlamalarına yardımcı olabilir. Sigorta şirketleri, değişen tüketici beklentilerini yakalayabilmek için kullanıcı eğilimlerini gerçek zamanlı olarak takip etmeli. Bu sayede daha etkili pazarlama stratejileri geliştirebilir ve müşteri memnuniyetini artırabilirler.