Yakın tarihli bir raporda, reasürans şirketi Swiss Re, küresel elektrikli araç (EV) satışlarında 2030 yılına kadar yıllık yüzde 30’luk bir büyüme öngörerek, EV sigorta pazarının 2022’deki 51 milyar ABD dolarından 2030’a kadar 200 milyar ABD dolarını aşacağını öngörüyor.
Piyasadaki bu artış, değişen EV sürüş alışkanlıkları, onarım masrafları ve ilgili araç risklerinden etkilenirken; bu da sigortacılığın kârlılığını zorlaştırıyor ve otomobil üreticileri ile sigortacılar arasında daha yakın bir işbirliğine ihtiyaç duyulduğunu ortaya koyuyor.
Yüksek prim tahsilatına rağmen sigortacılar 2023’te EV sigortası için yüzde 100’ü aşan birleşik oranlarla karşılaştı; bu da, ilgili tüm paydaşlar için olumlu sonuçlar elde etmek amacıyla güçlendirilmiş iş birliğinin öneminin altını çizdi.
Küresel elektrikli araç (EV) pazarı hızla genişliyor ve motorlu sigorta sektörü için yeni bir risk ortamı sunuyor. 2023 yılında dünya çapında yaklaşık 14 milyon EV satılmış olup, önceki yıla göre yüzde 35 artışla toplam otomobil satışlarının yüzde 18’ini oluştururken, EV’lere yönelim bölgeler arasında farklılık gösteriyor.
ABD, elektrikli araç olarak satılan tüm arabaların yaklaşık yüzde 10’unu görürken, Çin yüzde 38’e sahip, AB ortalama yüzde 22’ye sahip ve İskandinav ülkeleri yüzde 50’nin üzerinde bir oranla başı çekiyor. Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) tahminleri, EV satışlarında 2022’den 2030’a kadar yıllık yüzde 30’luk bir büyümenin devam edeceğini öngörüyor; EV’lerin 2035 yılına kadar küresel olarak tüm yeni otomobil satışlarının yarısını oluşturacağı ve 2040 yılında tahmini 73 milyon adede ulaşacağı tahmin ediliyor.
Eş zamanlı olarak, elektrikli araçlara yönelik sigorta pazarı da benzer bir hızla genişliyor; çalışmalar 2030 yılına kadar çift haneli yıllık büyüme oranları öngörüyor ve küresel pazar büyüklüğünün 2022’de 51 milyar ABD dolarından 2030’da 200 milyar ABD dolarını aşacağını öngörüyor.
Bununla birlikte, daha yüksek kaza oranları ve onarım maliyetleri, acil sigortalama zorluklarını beraberinde getiriyor ve potansiyel olarak sigorta şirketleri ile elektrikli araç üreticileri arasında ortaya çıkan riskleri ele almak için daha derin bir işbirliği gerektiriyor.
Elektrikli araçların yükselişi sigortacılar için sürüş davranışları, araç riskleri ve onarım maliyetlerindeki değişikliklerden kaynaklanan yeni risk unsurlarını beraberinde getiriyor. EV’lerin içten yanmalı motorlu (ICE) arabalara kıyasla hızlı hızlanması kaza riskini artırıyor; Çin, içten yanmalı motorlu (ICE) araçlarla karşılaştırıldığında EV’lerde kaza oranının neredeyse iki katı olduğunu bildiriyor.
Ayrıca şarj altyapısı, pil değişimi ve yangın ve patlama risklerinin birikmesi konusunda da endişeler ortaya çıkıyor. EV’lerin onarım maliyetleri daha yüksek olma eğilimindedir; çalışmalar ABD’de yüzde 26,6’dan Almanya ve Birleşik Krallık’ta yüzde 35’e kadar önemli farklılıklar göstermektedir.
Bu yüksek maliyetlere katkıda bulunan faktörler arasında kritik bileşenlerin yerleştirilmesi, dijital algılama ve radar cihazlarının artan kullanımı ve kapsamlı yerleşik yazılım ve bileşenlerin entegrasyonu nedeniyle teşhis ve onarımlardaki karmaşıklıklar yer almaktadır.
Elektrikli araç üreticileri, satışları artırmak için sigorta pazarına giriyor veya sigorta şirketleriyle ortaklık kuruyor ancak elektrikli araçların artan riskleri ve onarım maliyetleri zorluklara yol açıyor. Çin’de EV sigorta primleri 2023’te standart kasko sigortasından yüzde 81 daha yüksekti; Avrupa’da da benzer eğilimler görüldü. Birleşik Krallık EV sigorta primleri, içten yanmalı motorlu araçlarla karşılaştırıldığında iki katına çıktı ve 2023 itibarıyla 1.344 GBP’ye (1.700 ABD Doları) ulaştı.
Bu artışlara rağmen, Çinli elektrikli araç sigortacıları toplam oranların yüzde 100’ün üzerinde olduğunu bildirdiği için primler sigortalama zararlarını karşılayamayabilir. Sigortacılar ve EV üreticileri arasındaki gelişmiş işbirliği, araç risk bilgisinden yararlanarak ve sürücülerin ihtiyaçlarına göre uyarlanmış sigorta çözümleri için veri sağlayarak bu zorlukların üstesinden gelebilir.