Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Fatih Gören, linkedin hesabından dikkat çeken bir yazı kaleme aldı. “Bir şirketi değerlendirmek için bilançoyu gelir tablosuna göre hep daha anlamlı bulmuşumdur” diyen Gören, söz konusu değerlendirmeyi yaparken bir geminin çalışma ve yol alması üzerinden güzel bir örnek anlatımda bulunuyor.
Fatih Gören’in yazısı şöyle:
“Sizlerle bu yazıda keyifli bir finansal yolculuğa çıkacağız
Finansal tablolar denildiğinde çoğumuzun aklına ilk olarak gelir tablosu gelir. Piyasa açıklamaları ve yorumları da genelde gelir tablosuna göre şekillenir. Gelirin ne kadarının yatırımlardan ne kadarının işletmenin asli faaliyetlerinden kaynaklandığı ve kar ya da zararın ilgili dönem için hangi branşlardan geldiğini göstermesi açısından şüphesiz gelir tablosu kıymetlidir. Korkmayın detaya girmeyeceğim.
***Bir gemi düşünün işte gelir tablosu o geminin ilgili dönemde ne kadar yol aldığını gösterir. Evet ne kadar yol aldığınız çok önemlidir ama geminin genel durumu hakkında yeterli bilgi vermez. Özellikle de sigorta ile ilgili olanlar, şirketlerin karşılık politikaları, düzenleyici otoritenin ilgili dönemde yaptığı değişiklikler, şirketler arası farklılaşabilen muhasebeleştirme teknikleri sebebiyle ilgili yılda farklı sonuçlar ortaya çıkarabilir. Sigortada ürünün hikayesi sattıktan sonra başladığı hele de sorumluluk gibi branşlarda çok uzun yıllara yayıldığı için farklı dönemlerin sonuçları gelir tablosunun içinde eriyip karışır.
***Ben bir şirketi değerlendirmek için bilançoyu gelir tablosuna göre hep daha anlamlı bulmuşumdur.Zira şirketin gerçek durumunu anlamak için bilançoya bakmanız gerekir…
***Gemi örneğimize dönecek olursak, aktif toplamı geminin büyüklüğünü gösterir. Yani bilançoya bakınca ne gemisi olduğunu anlarsınız. Balıkçı teknesi mi, şehir hatları vapuru mu, ticari yük gemisi mi karşınızda duruyor görürsünüz.
***Gemi sağlam mı anlamak için öz kaynaklarına bakmanız gerekir. Öz kaynakları ne kadar güçlüyse o kadar sağlamdır. Geminin üstlendiği yükü taşıyacak kapasitede olup olmadığı ise sermaye yeterlilik oranı ile belli olur.
***Gemi sağlam değilse ya sahibinin yüzdürebilmek için sermaye koyması, ortak bulması ya da gemiyi içine yatırım yapacak yeni birilerine devretmesi gerekir…
***Bilançoda şirketin nakit ve finansal varlıkları geminin yakıtını gösterir. Gemi yakıt olmadan gidemez ve emin olun çoğu geminin batma sebebi çıktığı seferde yakıtının yolda bırakmasıdır.
***Likidite oranı ve alacak devir hızı gemi motorlarının düzgün çalışıp çalışmadığını bize söyler. Eğer alacaklarınızı tahsil etmede sorun yaşıyorsanız, nakit akışınız giderlerinizi karşılamaya yetmemeye başladıysa motor arızası verir…
***Borç alacak oranı geminin yük durumunu bize söyler, geminiz aşırı borç yüklüyse finansal dalgalanmalarda su almaya başlar….
***Özetle gelir tablosu bir dönemin sonuçlarını verirken bilanço ise o an itibariyle şirketin genel durumunun fotoğrafını gösterir.
***Gelişimin kaynağını daha detaylı anlayabilmek için geminin seyir defterine yani dipnotlara bakmanız gerekir.
***Geminin rotasına gelince…Sigorta şirketlerinde rotaya nerden bakacaksınız o da bir sonraki yazıda. Şimdilik, rotası olmayan gemiye hiç bir rüzgar yardım edemez diyelim…”