2023 yılında elektrikli araç satışlarında yaşanan büyük artış sigorta şirketlerinin odağının da bu alana kaymasına neden oldu. Yeni araç satışları içinde elektrikli araçlar yüzde 6,5’i bulunca, bu segmente özel olarak hazırlanan kaskoda rekabet başladı. Şarjı biten araçlara sunulan çekici hizmeti en gözde teminat olarak öne çıkarken, elektrikli araç sahipleri sistemin “hack”lenmesi riskine bile teminat bulabiliyor.
Fosil yakıtların iklim değişikliğinin en önemli sebepleri arasında ilk sırada gelmesi, Avrupa başta olmak üzere tüm dünyada benzin ve mazotlu araçlarla çalışan araç üretimi ve satışlarını düşürürken, hibrit ve elektrikli araç satışlarında ciddi oranda artışa neden oldu. Avrupa Çevre Ajansı’nın verilerine göre, 2022’de Avrupa Birliği’nde yeni kaydedilen elektrikli araç sayısı 2 milyona yaklaşırken, toplam yeni kaydedilen araçlardaki elektrik araç oranı yüzde 21,6’yı buldu.
Türkiye’de ise elektrikli araç satışlarında ekim ayında yüzde 1000’lik artışla patlama yaşandı. Ocak-Ekim arası önceki yılın aynı dönemiyle kıyaslandığında ise artış oranı yüzde 890 oldu. Tüm araç satışlarındaki toplam artış ise yüzde 74 oranında gerçekleşti.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin Kasım bülteninde yansıtılan verilere göre, 10 ayda elektrikli araç satışları 49 bine yaklaştı. Bu rakamla toplam araç satışları içinde elektrikli segmentin oranı yüzde 6,5 oldu. Sadece ekim ayında ise yüzde 100 elektrikli araç satış rakamı 9 bini aştı. Geçtiğimiz ekim ayında ise satış rakamı 883’te kalmıştı. Yani ekim ayları kıyaslandığında artış 10 katı aştı.
Elektrikli araçlar çevreci olmaları, benzinli ve mazotlu araçlara göre tasarruf yaratmalarının yanı sıra konfor, hızlanma süresi ve ileri teknolojik yapılarıyla öne çıkıyor.
Yolda kalana çekici teminatı
Sigorta sektörü elektrikli araç satışlarındaki artışı yakından takip ediyor ve elektrikli araçlara özel hazırlanan teminat ve hizmetlerle kasko sigortasında pazar avantajı yakalamaya çalışıyor. Sigorta şirketleri, elektrikli araç sahibi olmayı düşünenlerin öncelikli kaygısı olan yolda kalma sorununa çare sunabilmek için bu konuda verdiği teminatla öne çıkıyor. Şirketler, elektrikli araç kaskosuyla yüzde 100 elektrikli araçların pilinin bitmesi halinde en yakın şarj istasyonuna limitsiz çekme teminatıyla bu endişeyi ortadan kaldırmayı hedefliyor. Ayrıca, yolda kalan araca kasko kapsamında şarj hizmeti bile gönderiliyor.
Geleneksel kaskodaki tüm teminatların da verildiği elektrikli araç kaskosunda ayrıca araçla ilgili yardımcı akşamlara dair teminatlar da bulunuyor. Elektrikli aracın duvar tipi şarj ünitesindeki duvar kutusu ve indüksiyon plakasıyla araç içindeki şarj kablosu ve adaptörünün kaza sonucu zarar görmesi, çalınması veya kemirgenlerin zarar vermesi gibi durumlar teminat kapsamına alınıyor. Bunların yanı sıra aracın şarj edilmesi sırasında sigortalı veya üçüncü şahısların şarj kablosu kaynaklı kazaya uğraması da bazı şirketler tarafından teminat altına alınıyor. Ayrıca bazı elektrikli araç kaskoları, hacker saldırılarının araç elektroniğinde oluşturacağı sorunlara karşı da güvence sunuyor.
Tesla ve TOGG başı çekiyor
Toplam elektrikli araç satışında Tesla başı çekerken yerli üretim olan TOGG bu aracın hemen arkasında ikinci durumda yer alıyor. Türkiye’deki elektrikli araç satışındaki artışta yerli bir markanın da artık piyasada olması kendini hissettiriyor. Nissan Qashqai, MG4, Megane elektrikli araç satışlarında ilk beşi oluşturan markalar.