Koru Sigorta Genel Müdürü Kasım Yılmaz, trafik kazalarına karşı alınan önlemler ve sigorta sektörünün bu konuda yapabilecekleriyle ilgili açıklamalarda bulundu. Dünya genelinde, trafik kazalarına bağlı olarak gerçekleşen ölüm ve yaralanmaların ciddi kayıplara neden olduğunu ifade eden Kasım Yılmaz, “Trafik kazalarının nedenlerine bakıldığında %5 ile %10 arasında araç kaynaklı, %10 ile %20 arasında karayolu kaynaklı, %80 ile %90 arasında ise insan davranışı kaynaklıdır. Kaza nedenlerinde ağırlıklı olarak insan davranışının etkili olduğu görülmekte olup, ülkemizde insan davranışı kaynaklı kusurların trafik kazalarındaki payı dünya ortalamasının da üstünde, %95’tir. Devletimiz tarafından bu oranın aşağı çekilmesi amacıyla çeşitli uygulamalar yürürlüğe alınmaktadır. Yürürlüğe alınan uygulamalardan bir tanesi araç sahipleri ve sürücüleri ilgilendirdiği kadar sigortacıları da ilgilendirmektedir” şeklinde konuştu.
Amaç trafik kazalarını azaltmak
Trafik taşıma kanunu ve yönetmeliğinde yapılan düzenleme ile ticari araç sürücülerine “psikoteknik testi” yapılması ve testten geçenlere 5 yıl geçerli rapor verilmesi zorunluluğunun getirildiğini belirten Yılmaz, “İçişleri Bakanlığı’nın 24.12.2020 tarihinde yayımlamış olduğu genelge ile ticari araç sürücülerinin 01.07.2021 tarihinden itibaren bu testi yaptırması ve raporunu alması zorunluğu getirilmiştir. Testten geçemeyenler ticari araç kullanamayacak olup 90 gün sonra yeniden teste girmesine imkân tanınacaktır. Yürürlüğe alınan bu yeni yasal düzenleme ile insan unsurundan kaynaklı olarak meydana gelen trafik kazalarını en aza düşürmek, sürücünün trafiğe çıktığı andan itibaren hafıza, hız kontrolü ve saldırganlık gibi durumlarda davranış ve tepkilerini ölçerek ticari araç kullanıp kullanamayacağına karar vermek amaçlanmaktadır” ifadelerine yer verdi.
“Psikoteknik Muayene ve Değerlendirme Raporu’nu; ticari araç kullanan kişiler, stajyer sürücüler, kırmızı ışık ihlali yapanlar, drift ve spin ihlali, alkol cezası, hız sınırı ihlali ve 100 ceza puanı dolduranlar kanunen almak zorundadır” diyen Yılmaz sözlerini şöyle sürdürdü: “Psikoteknik Muayene ve Değerlendirme Raporu kapsamında araç sürücülerine sürekli dikkat, muhakeme, koordinasyon, seçici dikkat, hız mesafe tahmin, çarpışma tahmin, görsel algı bellek, kişilik, görsel süreklilik, çevresel görsel görüş, tepki hızı ve trafiğe ilişkin görüş testi olmak üzere 12 farklı test uygulanmaktadır. Bu sayede sürücülerin trafikte ticari araç kullanıp kullanamayacağına karar verilmektedir. Karara konu olan rapor bir psikolog ve bir psikiyatr görüşü ile oluşmakta olup, önem arz etmektedir.”
Sektör farkındalığın artmasına destek olmalı
Halk sağlığını tehdit eden trafik kazalarının azaltılması amacıyla ticari araç kullanacak olan şoförlerin Psikoteknik Muayene ve Değerlendirme Raporu alma zorunluluğunun büyük önem arz ettiğini ifade eden Yılmaz, “Bu uygulamanın takipçiliğini yapmak ve desteklemek, amaca ulaşmak için yardımcı olacaktır. Sigorta şirketleri olarak ticari araç kullanan şoförlerde Psikoteknik Muayene ve Değerlendirme Raporu olmaması halinde kasko hasarlarında teminat vermemek veya trafik hasarlarında sürücüye ve işletene rücu işlemini başlatmak hem toplumsal olarak görevimiz hem de raporu olmayan veya olumsuz rapor alması nedeniyle ehliyetsiz sayılan bu kişilerin trafikte olmasının olası trafik kazalarında yarattıkları haksız maliyetin önüne geçmek amacımız olmalıdır.
Ticari araç kullanan şoförlerin Psikoteknik Muayene ve Değerlendirme Raporu’na sahip olup olmadığının kontrolü sadece emniyet mensuplarının takibinde olmamalı, aynı zamanda sigorta şirketleri de hasar sonrası aranacak belgeler arasına bu raporu alarak kontrol görevinde pay almalıdır. Hatta teknolojiden yararlanılarak yolcu taşıyan araçlarda yolcuların araç kullanıcısını dijital bir uygulama üzerinden raporu olup olmadığı sorgulanması sağlanarak toplumun da bu kontrolde yer alması görüşündeyiz” açıklamalarında bulundu.