Reuters’e konuşan dört tüccar, sigorta şirketlerinin Rusya’nın Karadeniz limanlarında faaliyet gösteren gemileri kiralayanlara “savaş riski primleri” olarak bilinen ek ödemelerdeki artış konusunda bilgi verdiklerini söyledi.
Geçen yıl Rusya’nın Ukrayna’da Moskova’nın özel askeri operasyon olarak adlandırdığı askeri harekâtının başlamasının ardından tankerlerin ortak sigorta maliyetlerine savaş risk primi de eklenmişti.
Tahıl ihracat anlaşmasının Temmuz ortasında başarısız olmasından bu yana Rusya ve Ukrayna’nın Karadeniz limanlarının Karadeniz bölgesindeki askeri eylemler arttı.
Son zamanlarda Rusya, Karadeniz limanlarına çok sayıda saldırı gerçekleşti. Tüccarlar, şu ana kadar Rusya’nın Karadeniz limanlarından gelen petrol yüklemelerinin saldırılardan etkilenmediğini ancak risklerin arttığını söyledi. Tüccarlar, savaş risk priminin kargo maliyetinin yaklaşık yüzde 1’inden yüzde 1,20-1,25 civarına çıkarıldığını söyledi. Artış, eğer Rus petrolü Hindistan’a teslim edilirse, her yolculuğun bir Suezmax tankeri (120.000-200.000 ton taşıyabilir) başına 200.000 $ daha fazlaya mal olacağı anlamına geliyor. Primdeki artış, primin toplam maliyetinin neredeyse 1 milyon dolar olacağı anlamına geliyor.
Bu meblağ çok büyük olmasa da Rusya’nın yaptırımlar nedeniyle Şubat 2022’den bu yana artan genel petrol ihracat maliyetlerine katkıda bulunuyor.
Rusya’daki arz ve yaptırım krizinin zirvesinde Rus şirketleri, her kargonun değerinin üçte birinden fazlasını temsil eden sigorta nakliye ve navlun maliyetlerine tanker başına 20 milyon dolar kadar para ödüyorlardı.
Tüccarlar, artışın çoğunlukla Rus petrolü ve ürünleri taşıyan kargolara uygulandığını, Kazak menşeli kargoların priminin ise genel olarak yüzde 1 civarında sabit kaldığını ekledi.