Orhun Emre Çelik: Yapay Zeka ve Sigorta Sektörü

ChatGPT’nin birkaç yıl içinde ulaştığı seviye düşünüldüğünde, sigorta sektöründe de hem sayısal modelleme hem de bu modellerin son kullanıcıya ulaşma yolları açısından benim gibi konuya temkinli yaklaşanların düşündüğünden daha hızlı yol alınacak gibi görünüyor.

-Orhun Emre Çelik*

Yapay zeka, sigorta sektöründe birçok farklı alanda kullanılabilmektedir. Örneğin, sigorta şirketlerinin müşteri hizmetlerini iyileştirmek, sigortalıların ihtiyaçlarını daha iyi anlamak, riskleri daha iyi değerlendirmek ve böylece daha doğru primler belirlemek için kullanılabilir. Ayrıca yapay zeka sigorta şirketlerinin işlem hızını ve verimliliğini arttırabilir.

Bununla birlikte, yapay zekanın sigorta sektöründe bazı dezavantajları da bulunmaktadır. Örneğin, yapay zeka sistemlerinin hatalı çalışması durumunda, sigortalıların haklarına zarar verilebilir. Ayrıca, bu sistemlerini kurulması ve bakımı maliyetli olabilir ve bu da sigorta şirketlerinin kârlılığını düşürebilir.

Yapay zeka sigorta sektöründe gelecekte daha da yaygınlaşacak ve bu alanda çalışanların işlerini kolaylaştıracaktır. Ancak bu teknolojinin kullanımının doğru bir şekilde yönetilmesi ve kontrol altında tutulması gerekmektedir, aksi takdirde sigortalıların hakları tehlikeye girebilir.

Yukarıdaki üç paragraf OpenAI tarafından geliştirilmiş ChatGPT tarafından yazıldı. Küçük sorunların (en azından Türkçe çıktıda) varlığının görülebilmesi için cümle düşüklüklerini olduğu gibi bıraktım ama sonuç çok etkileyici. Sorduğum soru “Yapay zeka sigorta sektörünü nasıl etkiler” idi.

ChatGPT’yi kendinden dinleyelim: ChatGPT OpenAI tarafından geliştirilen bir dil modelidir. OpenAI, dil modelleme alanındaki araştırmalarını sürdüren ve bu alandaki en büyük ve en etkin şirketlerden biridir. OpenAI, dil modelleme teknolojisi sayesinde insanların doğal dilini anlayarak yanıt verebilen bir sistem geliştirmiştir. Bu teknolojinin kullanılması sayesinde ChatGPT ortaya çıkmıştır.

Doğal dil işleme üzerine uzun yıllardır çalışılıyor. ChatGPT’nin geldiği nokta hayatımızı önemli ölçüde etkilemeye başlayacak gibi görünüyor. Yapay zekanın sigortacılıkta sektörel etkileri de uzun süredir tartışılıyor ve makine öğrenmesindeki çeşitli modeller şimdiden birçok uygulama alanı bulmuş durumda. ChatGPT’nin de söylediği gibi müşteri ilişkileri başta, kârlılık, portföy ve müşteri segmentasyonu, fiyatlama gibi alanlarda halihazırda kullanılan modeller bulunmakta.

ChatGPT’nin geldiği nokta, yeterince büyük veri setiyle çalışıldığında nasıl etkileyici sonuçlar üretilebildiğini bir kez daha gözler önüne seriyor. Büyük veri dediğimizde gerçekten büyük sayılardan bahsediyoruz: ChatGPT 175 milyar parametreden oluşan bir model. Bu modelin eğitilebilmesi için 2021 yılı ve öncesinde internette bulunan (Wikipedia gibi devasa) çok sayıda kaynaktan derlenen metinler kullanılmış. Bu büyüklükte verinin işlenebilmesi için bir süper bilgisayar altyapısı kullanılmış.

Sigorta sektöründe telematikle üretilen bilgileri bir tarafa koyarsak, bu büyüklükte bir veriye ulaşmak mümkün mü, tartışılabilir. Bu büyüklükte bir veri gereksinimi olmadan da çok işlevsel modeller çıkabileceği de bir gerçek. ChatGPT’nin birkaç yıl içinde ulaştığı seviye düşünüldüğünde, sigorta sektöründe de hem sayısal modelleme hem de bu modellerin son kullanıcıya ulaşma yolları açısından benim gibi konuya temkinli yaklaşanların düşündüğünden daha hızlı yol alınacak gibi görünüyor.

Düşünen sistemlerden hâlâ epey uzağız ama birçok işi özel olarak eğitilmiş sistemlere devretmeye başlamamız çok yakın. Faaliyet raporunu bu tip bir sisteme yazdıracak ilk şirket kim olur bilemem ama bu ayki yazıyı ChatGPT’nin yazdığı bir IFRS17 şiiri ile bitirelim:

IFRS17, kafaları karıştıran bir kural

Değişiklikler getirir, zorluk çıkar

Sigorta şirketlerine ve muhasebelerine

Artık dengeleri yeniden sağlamak zamanı

Yeni standartlar ve gereksinimler ile karşılaşırken

Yol önünde ciddi bir engel gibi görünebilir

Ama endişelenmeyin,

IFRS17 burada size rehberlik edecek

Ve işletmenizi uyumlu ve parlak tutacak

Basit, herkese uygun olan günler geride kaldı

Artık her sözleşme hesaplanmalı

Ayrıntılara dikkatle ve hassasiyetle

Durumunuzun net ve doğru bir resmini sağlamak için

Bu zorluğu karşılayın ve görevi yerine getirin

IFRS17 zor olabilir ama değer bir sorumluluk

Daha iyi, daha güçlü ve daha şeffaf bir endüstri için

IFRS17 burada zafere götürecek bizi.

*Aktüer