Tüm sektörlerde olduğu gibi sigortacılık sektöründe de değişime uyum sağlama faaliyetlerinin arttığına işaret eden önemli bir gösterge birleşme ve satın almalardır. Bu konuda Deloitte’un hazırladığı geçen yıla ilişkin bir rapordaki veriler dikkatimi çekti.[1] 2021’in küresel düzeyde birleşme ve satın almalar açısından son derece yoğun bir yıl olduğu anlaşılıyor.
Deloitte’un raporuna göre, geçen yıl sektördeki toplam birleşme ve satın alma anlaşmaları, 31 Aralık 2021 itibarı ile yıllık bazda %40 artış gösterdi. 2020’de 620 anlaşma yapılırken, bu sayı 2021’de 869’a çıktı. Anlaşmaların 2020’de 21,6 milyar ABD doları olan toplam değeri ise geçen yıl 57,5 milyar ABD doları oldu. Bu, %165 düzeyinde bir artış anlamına geliyor.
Sigorta sektöründeki bu konsolidasyon sürecinde geçen yılın en dinamik segmenti Hayat ve Emeklilik olmuş. Bu segmentte yapılan anlaşmaların toplam değeri 2020’de 7,3 milyar ABD dolarıyken, 2021’de %234 artarak 24,5 milyar ABD doları düzeyine çıkmış. Yani, artış oranı %234 olarak gerçekleşmiş.
Raporda pandemiyle birlikte sigorta ekosisteminde yaşanan dijitalleşmenin hızlanması, müşteri davranışlarının değişmesi ve görece ucuz sermayeye erişimin artması gibi değişikliklerin, pandemi ardından gelen dönemi birleşme ve satın alma stratejileri hazırlayıp uygulamak için ideal kıldığı vurgulanıyor. Bunun da ötesinde rakiplere karşı avantaj sağlamak açısından çok önemli olduğu ifade ediliyor.
Deloitte’un bir de tavsiyesi var: Birleşme ve satın alma kavramının tanımını genişletmek. Bu alanda hazırlanacak stratejiler, bir başka deyişle inorganik büyüme stratejileri sadece satın almaları değil ittifakları, ortaklıkları, ekosistemleri, platformları ve ortak girişimleri de kapsamalı.
Sektörün önemli şirketlerinden Clyde&Co’nun Yönetici ortaklarından Vikram Sidhu birleşme ve satın alma anlaşmalarındaki artışla ilgili olarak şunları söylüyor: [2]
“Sigorta sektöründe birçok büyüme stratejisi görüyoruz. İnovasyon bütün şekilleriyle ağırlığını artırıyor. Veri analizi ve yapay zekâ, parametrik sigorta gibi yeni ürün alanları piyasayı şekillendiriyor. Siber sigorta ve enerji yeni büyüme alanları olarak öne çıkıyor. Bu ortamda büyümenin, birleşme ve satın alma anlaşmalarının en büyük sürükleyici güçlerinden birini insuretech şirketleri oluşturuyor. Bunlar birbirleriyle birleşiyor, bazen büyük şirketler onları alıyor ve bazen de büyük insuretech şirketleri yerleşik sigorta şirketlerini alıyor. Sigortacılarla sektör dışındaki büyük şirketlerle dağıtımda inovasyon yaratan iş birlikleri gerçekleşiyor.”
Geçen yıl birleşme ve satın alma piyasasını canlandırtan etkenler bu yıl da var elbette. Yapılan değerlendirmelerde 2022’nin bu alanda hızlı başladığı belirtiliyor. Ancak uzmanlar Rusya-Ukrayna savaşıyla birlikte artan jeopolitik riskler nedeni ile bu piyasanın yavaşlayacağı görüşündeler.
Güncel küresel gelişmelere bağlı olarak süreç yavaşlayabilir veya hızlanabilir. Ancak inorganik büyüme stratejileri ve bu bağlamda birleşme ve satın almalar küresel sigorta sektöründe gündemin üst sıralarındaki yerini koruyacak gibi görünüyor.
[1] https://www2.deloitte.com/us/en/pages/financial-services/articles/insurance-m-and-a-outlook.html
[2] https://www.insurancebusinessmag.com/us/news/ma/what-to-expect-from-insurance-manda-in-2022–clyde-and-co-report-398547.aspx