Süveyş Kanalı kapandı, sigortacılar kara kara düşünüyor

Süveyş Kanalı’nda sıkışmış dünyanın en büyük konteyner gemilerinden birinin sahibi ve sigortacıları, gemi hızla yeniden yüzdürülse bile milyon dolarlık taleplerle karşı karşıya kaldılar.

Reuters’de yer alan habere göre, Süveyş Kanalı Otoritesi (SCA) yaptığı açıklamada, 400 metrelik, 224.000 tonluk Ever Given’in Salı sabahı, şiddetli rüzgarlar ve bir toz fırtınası arasında yönlendirme yeteneğini kaybettikten sonra karaya oturduğunu ve küresel sevkiyatları günlerce kesintiye uğratabileceğini duyurdu.

Dubai merkezli bir deniz hizmetleri şirketi olan GAC, yetkililerin gemiyi kurtarmak için çalıştıklarını ve geminin kısmen yeniden suya indirildiğini belirtti.

Sigortacılar ve brokerler, geminin sahibi Japon Shoei Kisen KK ve sigortacılarının gelir kaybı nedeniyle SCA’dan ve geçişi kesintiye uğrayan diğer gemilerden tazminat talep edebileceğini söylüyorlar.

Sigorta komisyoncusu McGill and Partners’da denizcilik müdürü olan David Smith, “Tüm yollar gemiye çıkıyor” dedi. Sigorta kaynakları, bu büyüklükteki konteyner gemilerinin muhtemelen 100-140 milyon dolarlık gövde ve makine hasarı için sigortalı olduğunu, geminin Japon pazarında sigortalı olduğunu belirtiyorlar. Öte yandan kurtarma operasyonunun maliyeti de tekne ve makine sigortası tarafından karşılanıyor.

Bir denizcilik avukatı ise, “Bu, potansiyel olarak, dünyanın gelmiş geçmiş en büyük konteyner gemisi felaketi” dedi. Hollandalı deniz hizmetleri şirketi Boskalis’in sözcüsü Martijn Schuttevaer, Reuters’e yaptığı açıklamada, yan kuruluşu Smit Salvage’ın operasyona yardımcı olması için devreye girdiğini ve yaklaşık 10 kişilik bir ekibin Mısır’a gittiğini söyledi.

Kaynaklar, ayrıca, gemideki ve Kanal’da sıkışmış diğer gemilerdeki kargo sahiplerinin, bozulabilir malların kayıpları veya teslim tarihlerinin kaçırılması için muhtemelen geminin sorumluluk sigortasından talep edeceğini söyledi. Sigorta komisyoncusu Marsh’ın denizcilik ve kargo küresel başkanı Marcus Baker, “Sürekli bir gemi birikiminiz varsa, büyük tedarik zinciri sorunları var” dedi.

UK P&I Club, Reuters’e e-posta ile verdiği bir açıklamada, Ever Given’in koruma ve tazminat sigortası olduğunu söyledi, ancak daha fazla yorum yapmayı reddetti. Bu sigorta bölümü, kirlilik ve yaralanma taleplerine karşı gemileri kapsar.

McGill’den Smith, bu sigorta taleplerinin büyük bir kısmının daha geniş Uluslararası P&I Kulüpleri Grubu tarafından yürütülen bir program aracılığıyla yeniden sigortalanacağını söyledi.

Yerel kaynaklar, Ever Given’in kuzeyinde en az 30 geminin ve güneyde üç geminin bloke edildiğini söyledi. Kanalın kuzey ve güney girişleri etrafında gruplanmış birkaç düzine gemi de görülebiliyor.

Analitik firması Kpler ise ham ve rafine ürünler taşıyan 20’den fazla petrol tankerinin kesintilerden etkilendiğini belirtti.

Allianz Global Corporate & Speciality’de (AGCS) deniz riski danışmanlığı küresel başkanı Rahul Khanna, kanalda hasar iddialarının da olabileceğini söyledi. SCA tarafından paylaşılan fotoğraflar da ise bir kazıcının geminin pruvasının etrafındaki kanalın kıyısından toprak ve kaya çıkardığını gösteriyordu. Geminin teknik yönetim şirketi Bernhard Schulte Shipmanagement da herhangi bir kirlilik raporu olmadığını duyurdu.