Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, COVID-19’un sigortacılığın iş modelleri ve tüketici alışkanlıklarında ciddi bir değişim yaratacağını söyledi.
Uğur Gülen, linkedin hesabından “COVID-19 sigorta sektörünü inovasyonda yeni bir çağa mı zorluyor? ” başlıklı bir yazı kaleme aldı. Gülen’in yazısı şöyle:
COVID-19 pandemisi tüm dünyayı etkiledi. Gerek bireyler gerekse ekonomiler zor günlerden geçiyor. Bu sürece paralel olarak iş modelleri ve tüketici alışkanlıkları da ciddi bir değişim yaşıyor. Sigortacılık sektörü bugüne kadar hep köklü ve belli alışkanlıkları koruyarak yoluna devam eden bir sektör olmuştur. Ama şimdi bu değişimi en net yaşayan sektörlerden biri haline geldi.
Sektörde iş yapış şekillerinden yenilikçiliğe bakışa kadar geniş bir yelpazede radikal bir değişim başlamış durumda. Bu değişimi kurum liderleri olarak bizler hissediyoruz ancak dünyadaki genel gidişata dair resmi tam olarak ortaya koymak açısından McKinsey’nin kıdemli ortakları Stephan Binder, Brad Mendelson ve Kurt Strovink’in yaptıkları bir çalışmaya dikkat çekmek istiyorum. Pandeminin başlangıcından bu yana yüzlerce sigorta şirketi yöneticisiyle yaptıkları görüşmelere dayanan çalışma çarpıcı veriler içeriyor.[1]
Üç uzman yaptıkları görüşmelere dayanarak özetle, pandeminin CEO’ları gelişime zorladığını ve operasyon modellerini yeniden gözden geçirmelerini sağladığını; dağıtım, yeni ürün geliştirme süreçleri ve yeteneğe bakışın değiştiğini belirtiyor. Pandemiyle birlikte çevresel, sosyal ve yönetim anlamında amaç odaklı olmaları gerektiğini anlayan sektör yöneticilerinin işlerine de bu doğrultuda bakmaya başladıklarını ifade ediyorlar.
Yenilikçiliğe yön verecek olan bu temel unsurlar sektörü şimdiden değiştiriyor.
Uzaktan çalışma pandemiyle birlikte neredeyse her sektörün deneyimlemek zorunda kaldığı bir uygulama oldu. Birçok paydaşla çalışılan sigorta sektöründe uzaktan ilişki yürütmenin zor olduğu düşünülürken bugün bu algı yıkıldı, hatta sektör uzaktan çalışılan, teknolojinin daha yoğun kullanıldığı yeni dönemde daha da çevikleşti. Mendelson, “Uzaktan yönetimde hiyerarşi daha çabuk aşılır oldu. Bu şirketlere hız kattı. Doğru kişilerle yapılan nokta atışı toplantılarda hızlı kararlar alınınca şirketler çevik yapılara dönüştü” diyor.
Strovink de bu dönemde sektörün karşılaştığı en büyük yeniliğin uzaktan satış, uzaktan danışmanlık, yeni kanallar açma, satış kadrolarını dijital olarak etkinleştirme olduğunu dile getiriyor, “Artık herkes müşterilerin sigorta işlemleri için şubeye gittikleri dönemin kapandığı görüşünde. Avrupa’daki şubelerin yüzde 50’si pandemi başlangıcında kapandı. Müşterilerin dijital kanalları kullanmaya kısa zamanda adapte olması artık eskiye dönüşün de mümkün olmadığını gösteriyor. Sektördeki tüm yatırımlar dijitale kaydı. Önümüzdeki 4 yılda gerçekleşeceği düşünülen gelişim içinde bulunduğumuz yılda hayata geçiyor” diyor.
Mendelson, ürün geliştirme ve yeniliğin hiçbir zaman sektörün güçlü yanı olmadığına ancak pandemide bunun değişmek zorunda kaldığına dikkat çekiyor. Dünyada düşük faiz ortamının birçok ürünü kârsız hale getirdiğini ifade eden Mendelson, “Şimdi sigortacılar daha kârlı ürün portföyleri oluşturmanın yollarını arıyor. Ürün yeniliği önümüzdeki süreçte büyük bir öncelik olacak.” diyor.
Yenilikçilik konusunda uzaktan çalışmanın sektöre önemli bir katkısı olacak gibi görünüyor. Çünkü uzaktan çalışma modeli tüm sınırları ortadan kaldırıyor. Yeteneğin bulunduğu lokasyon önemini yitirince kendilerine ihtiyaç duydukları dinamizmi getirecek en iyi yeteneğe ulaşmak konusunda şirketlerin önünde daha önce hiç olmadığı kadar geniş bir havuz oluşuyor. Stephan Binder de bu noktada, “Pandemi dijital yetenek ve yeniliğin önemini pekiştirdi. Pandemi döneminde daha genç ve teknolojiye hâkim yeteneklerle çalışan şirketlerin daha hızlı bir geçiş süreci yaşadıklarını gözlemledik. Bu durum sigorta şirketlerinin istihdama bakışını değiştirdi. Uzaktan çalışmaya adapte olabilen sigortacılar, daha çeşitli ve yeniyi kendilerine daha hızlı getirecek yetenek havuzlarına erişim sağlayacak” diye konuşuyor.
COVID-19’un sektörde dayattığı bu değişimin sonuçlarını önümüzdeki yıl daha da fazla hissedeceğiz.
[1] https://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/reimagine-insurance-five-keys-to-innovation