Bu yıl 25. kuruluş yıldönümünü kutlayan küresel sigorta ve reasürans brokeri Hyperion, Türkiye’de Howden Sigorta Brokerliği ve reasürans alanında GRC Howden Reasürans adıyla faaliyet gösteriyor. Geçen yıl ACP Sigorta ve Reasürans Brokerliği’nin çoğunluk hisselerini alarak bünyesine katan ve sektörde ilk üç brokerlik firmasından biri durumuna gelen Howden, Türkiye piyasasını bölgedeki büyüme stratejisinin önemli bir ayağı olarak görüyor. Bu sayıdaki konuğumuz Howden Türkiye Satış Lideri Burçin Bayrakgil ile Hyperion Grubu ve Howden’ın Türkiye’deki faaliyetlerine ilişkin bir söyleşi gerçekleştirdik.
Hyperion Sigorta Grubu ile Howden’ın dünyada ve Türkiye’deki sigorta ve reasürans brokerliği sektöründeki yerini değerlendiren Howden Türkiye Satış Lideri Burçin Bayrakgil, Hyperion’ın çalışanlarının hisse sahibi olduğu en büyük global sigorta grubu olduğunu, “global erişim, yerel yaklaşım” mottosuyla faaliyet gösterdiğini söyledi.
Bayrakgil, Hyperion Grubu ve Howden Türkiye ile ilgili şu bilgileri verdi: “Howden, İngiltere merkezli global sigorta ve reasürans brokeri olan Hyperion grubunun bir markası. Hyperion dört ana şirketten oluşuyor, biri Dual, dünyanın en büyük uluslararası sigortalama yetkisine sahip şirketi. Diğeri RKH Specialty, Londra piyasasının en büyük bağımsız özel riskler brokeri ve Lloyd’s’a direkt prim üreten en büyük sağlayıcı. Hyperion X, veri analizi ve dijital platform ile müşterilerine yenilikçi çözümler sunan şirketimiz. Howden ise grubun sigorta brokerliği yapan bacağı. Howden ABD dışında dünyanın en büyük sigorta brokeri durumunda. Howden, Türkiye’de 2009 yılında reasürans brokeri olarak faaliyete başladı. Daha sonra 2012 yılında sigorta brokerliği tarafı da devreye girdi.
Türkiye’de brokerlik sektöründe en büyük satın alma
Howden Türkiye Ortadoğu ve Afrika Bölge CEO’su Atınç Yılmaz’ın gruba dahil olmasıyla birlikte, TMEA’da 16 ülkeyi kapsayan organizasyonuyla grupta farklı bir sinerji ortaya çıktığını belirten Burçin Bayrakgil, grubun Türkiye’ye özel bir önem verdiğini belirtti: “Howden bu bölgeyi büyütmeye karar verdi, buna da 2018’de ACP Sigorta ve Reasürans Brokerliği’nin çoğunluk hisselerini satın alarak başladı. Bu Türkiye sigortacılık tarihinde brokerlik alanında en büyük satın alma işlemiydi. Burada kârlı büyüme potansiyeli gördüğü için grubun Türkiye’ye özel bir ilgisi var. Bu anlamda bu satın alma Türkiye için düşünülen stratejinin önemli bir göstergesi oldu. Keza bu satın almadan sonra Türkiye’ye verdiği önemi gösterebilmek için grubunun en büyük üst düzey yönetici toplantısını İstanbul’da yaptı. Yüksek büyüme potansiyeli, genç nüfusu, Avrupa piyasalarının doygunluğu gibi nedenlerle Türkiye, Ortadoğu ve Afrika bölgesinde parlayan bir yıldız durumunda. Bu yüzden Türkiye olarak grup için çok kıymetli bir noktadayız.”
Howden Grubu, dünya çapında toplam 22 milyar dolarlık prim üretimi gerçekleştiriyor. Bunun Türkiye sigorta piyasasının iki katından fazla bir büyüklükte rakam olduğuna dikkat çeken Bayrakgil, şunları kaydetti: “Grup dünya çapında 90’ı aşkın ülkede 10 binden fazla çalışanıyla hizmet veriyor. Global yaklaşımı yerel hizmetle sunuyoruz, bu bizim için vazgeçilmez mottolardan biri. Bu yıl Kraliçe Ödülü aldık. Bu son altı yıl boyunca sürekli büyüyen şirketlere verilen bir ödül. Keza Howden olarak TMEA Bölgesi’nde 2018’de, Orta Doğu Sigorta Sektörü ödüllerinde (MIIA) Yılın Brokeri ödülünü aldık.”
Aqua kültür sigortasında dalgıç sigorta eksperleri görev yapıyor
Howden, dünyada çalışanlarının şirket ortağı olduğu bir firma olarak tanınıyor. Howden Türkiye Satış Lideri Burçin Bayrakgil, aynı zamanda en büyük bağımsız sigorta brokerlik grubu olduklarını hatırlatıp bir brokerlik firması olarak Howden’ın özellikleri hakkında şunları ekledi: “Türkiye’de aqua kültür sigortasında sektörün ve bölgenin lideriyiz. Bu alanda Howden’ın özel bir wordingi var. Sigortalamadan önceki ekspertiz çalışmasını Howden olarak biz kendi ekibimizle yapıyoruz. Bir hasar olduğunda eksperlik hizmetini de bilfiil biz veriyoruz. Bu konuda uzman dalgıç eksperlerimiz var. Sadece bu konuda ayrı bir departmanımız bulunuyor. Denizcilik ve nakliyat sigortası da aynı şekilde çok önem verdiğimiz, bölgede çok güçlü olduğumuz bir alan. Aynı şekilde enerji sektöründe yoğun çalışıyoruz ve elektrik dağıtım alanında Türkiye’nin lideri haline gelmiş durumdayız.”
Dünyada ilk siber risk poliçesini düzenleyen sigortacı: Shay Simkin
Howden’ın siber riskler konusunda dünyada önemli bir yeri olduğunu söyleyen Bayrakgil, 1997 yılında dünyada ilk siber sigorta poliçesini tanzim eden Shay Simkin’in Howden’ın siber risk ekibinin lideri olduğunu, yakın tarihte Türkiye’de bir seminere katılarak siber sigortaları ve danışmanlığına ilişkin tecrübelerini aktaracağı bilgisini verdi. “Her türlü sigorta branşında, bölgenin sinerjisini karşılıklı olarak Türkiye’den bölgeye, bölgeden Türkiye’ye akacak şekilde organize edildi” diyen Bayrakgil, Londra’yla özellikle reasürans anlamında çok yakın iş birlikteliğini kullanabildiklerini, aynı şekilde Dubai’nin de reasürans piyasasında çok efektif kullandıkları bir nokta olduğunu aktardı. Bayrakgil, reasürans anlamında kullandıkları güçlü kasları ile müşterilerine en uygun teminatı en optimum maliyetle sağlayabildiklerini belirtti.
“Yüksek teknolojiyi ürün yaratırken kullanıyoruz”
Teknolojinin Howden’ın çok önem verdiği alanlardan biri olduğunu vurgulayan Burçin Bayrakgil, bu alanda geliştirdikleri program ve uygulamalarla hem sigortalıların hem de sigorta şirketlerinin hayatını kolaylaştırdıklarını vurguladı. Bayrakgil, konuya ilişkin şu bilgileri verdi: “Howden olarak biz yüksek teknolojiyi seviyoruz ancak bu teknolojiyi satış amaçlı kullanmıyoruz, ürünü yaratırken kullanıyoruz. Yani en iyi ürünü yaratmak konusunda yüksek teknolojiyi kullanıyoruz. Örneğin, reasürans çözümleri sunan şirketimizin tamamen ülkemiz bilgi birikimi ile gerçekleştirdiği HowdenLab diye bir portalımız var. Sigorta şirketleri için online çözüm sunan bir platform. Bir reasürans kotasyonu almak istendiğinde sigorta şirketi ve/veya paydaşlarımıza minimum bilgi girişi ile anlık reasürans maliyeti sunabilen bir platform. Hızlı çözüm sunabilmesi anlamında ülkemizde çoklu branşta hizmet verebilen tek platform. Başka bir çözümümüz Smartie; sağlıkta tazminat yönetimi alanında kullandığımız bir aplikasyon. Sigortalılar hangi hastaneye gitmesi gerektiğini, hangi hastanenin kendisine ne tür faydalar sağladığını bulmakta çok zorlanıyor. Ama elinizde hazır bir aplikasyon olduğu zaman poliçenin size sağladığı bütün avantajları çok kolaylıkla öğrenebiliyorsunuz. Hangi hastaneye giderse ne kadar katkı payı ödeyeceklerini, sağlık kuruluşu hakkında bilgi, diğer çalışanların değerlendirmelerini görebiliyorlar. Çalışanın ödeyeceği katkı payı günün sonunda azalıyor, böylece sigortalı şirketin sene sonu hasar primine ciddi katkı sağlıyor. Böylece doğru kullanımla akıllı hasar yönetimi yapmanız söz konusu olabiliyor. Çok yakında Dubai’ye ihraç edeceğimiz için heyecanlıyız. Bildiğim kadarıyla, Türkiye’den ihraç edilen ilk ve tek sigorta aplikasyonu konumunda.”
Risk röntgeni
Smartie uygulamasını kullanan müşterilerin yaklaşık yüzde 30’luk maliyet avantajı sağladığını belirten Bayrakgil, hayat dışında risk yönetiminde kullandıkları Howden Regulator programının Türkiye’deki ilk algoritmik sigorta programı olduğunu aktardı. İçinde 7 binden fazla sorgulama/soru barındıran programın sigortalanabilir risklerde müşterilerin risk röntgenini çektiğini söyledi. “Biz işletmelere yaşayan canlı organizmalar gibi bakıyoruz. Bu canlı organizmalar yeri geliyor büyüyor, yeri geliyor daralıyor, ihtiyaçları değişebiliyor. Ancak sigorta poliçeleri bu değişime paralel ve uygun olarak değişmiyor” diyen Burçin Bayrakgil, böylece sahadaki gerçek risklerle işletmenin masasındaki poliçesi arasında bir uyumsuzluk ve sigorta boşluğu oluştuğunu, Regulator’ın bu tip öngörülemeyen, tecrübe edilmemiş her türlü riski ortaya çıkartarak optimizasyon sağladığını söyledi. Bayrakgil, Regulator programıyla müşterilerine yaklaşık yüzde 40 teminat genişlemesi, yüzde 30 da maliyet avantajı yarattıklarını vurguladı.
“Türkiye’de büyümek en büyük hedeflerimizden biri”
Howden’ın Türkiye’deki hedeflerinden bahseden Burçin Bayrakgil, “Türkiye’de her zaman için butik hizmet dediğimiz özel riskler ve sigorta brokerliği alanında müşterilerimize yakın ve farklı hizmet sunmaya devam etmek istiyoruz. Bu birinci kuralımız, olmazsa olmazımız. İkincisi, tabii ki her zaman için büyümek en büyük hedeflerimizden biri. Kârlı büyüme stratejimizi sürdüreceğiz.” dedi.
“Brokerlere ihtiyaç artıyor”
Türkiye’de sigorta ve reasürans brokerliği sektörüne ilişkin bir değerlendirme yapan Burçin Bayrakgil, şunları söyledi: “1993 yılından beri bu sektördeyim. Türkiye sigorta sektöründe acente ağırlıklı bir dağıtım/satış kanalı kültürü var. Sigorta sektörü tarihçesi itibarıyla Türkiye bu şekilde ilerlemiş. Öte yandan, özellikle Avrupa’ya baktığınız zaman bireylerin bile brokerle çalıştığı bir yapılanma var. Türkiye’de bunun yerini acenteler almış durumda. Fakat zamanla ihtiyaçlar değişiyor. Değişen ihtiyaçlar sebebiyle risklerin değişmesi ve artmasıyla Türkiye’de de özellikle belli bir büyüklükte işletmelerin brokere daha fazla ihtiyacı oluyor. İster reasürans alanında olsun ister direkt sigorta brokerliği anlamında olsun bu açık bir ihtiyaç… Bu nedenle de sigorta brokerliğinin Türkiye’de de hızlı bir şekilde genişleyeceğini ve büyüyeceğini düşünüyorum.”
Sigorta aracıları arasında brokerlerin payının giderek artacağını düşündüğünü belirten Bayrakgil, “Risklerin büyümesi, ihtiyaçların genişlemesi sebebiyle özellikle bilgisi ve teknolojisi yüksek olan brokerlerin müşteriler tarafından tercih edileceğini düşünüyorum. Müşteri yaklaşımı güçlü, bilgisi ve donanımı yeterli, teknolojiyi daha iyi kullanan brokerlerin biraz daha tercih sebebi olacağına inanıyorum” dedi.
Türkiye’de kurumsal risklerde sigorta bulamama/sigorta boşluğu problemi olup olmadığı yönündeki sorumuzu yanıtlayan Burçin Bayrakgil, şunları söyledi: “Sigorta bulma problemi olmayabilir ancak gereğinden yüksek prim ödeyenler olabilir. Örneğin, eğer, işletmenin riskleri yüksekse ve de bu riskler sigorta şirketinin çok sevmediği alanlardaysa ilave olarak, kurumun risk önleme noktalarında belli zafiyetleri varsa, o noktada kurumlar yüksek primle karşı karşıya kalma veya teminat bulma anlamında zorluklar yaşayabilir ama her halükârda muhakkak sigorta temin edebiliyordur.”
Howden 25’nci kuruluş yıldönümü
Howden 25’nci kuruluş yıldönümü dolayısıyla 12 Eylül akşamı Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nde bir konsere ev sahipliği yaptı. Yıldönümü dolayısıyla dünyada çeşitli etkinlikler gerçekleştiren firma, Türkiye’de piyanist Odelia Sever’in yer aldığı bir konser gerçekleştirdi. Bu sosyal sorumluluk kapsamında temin edilen gelir Darüşşafaka’da okuyan öğrencilerin eğitimine katkı sağlamak için kullanıldı.
Burçin Bayrakgil
Sigorta sektörüne 1993 yılında Magdeburger Sigorta’yla adım atan Burçin Bayrakgil, bu şirkette yaklaşık bir yıl finans departmanında çalıştı. Daha sonra Emek Sigorta’ya geçip yaklaşık dört yıl reasürans departmanında görev yapan Bayrakgil, ardından Marsh Sigorta Reasürans Brokerliği’ne transfer olarak bu şirkette de 18 yıl çalıştı. Bayrakgil, Marsh’ta kurumsal müşteri genel müdür yardımcılığı görevindeyken 2018 yılının Mayıs ayında Howden’a geçti.