AXA Sigorta’nın ses getiren iki projesi Kupa Voley sponsorluğu ve Altınordu Futbol Kulübü Değerler Ortaklığı’yla ilgili konuştuğumuz Yavuz Ölken, AXA’nın “ödeyenden çözüm ortağı olmaya dönüşüm” sürecinde, topluma nasıl değer katmayı hedeflediğini anlattı: “Türkiyemizin Altınordusu ve Türkiyemizin voleybolunun cesaret, dürüstlük, gelecek vizyonu ve ülkeye katkıları bizi heyecanlandırıyor. Sigortacılığın temel işlevi topluma değer yaratmak ve katkı sağlamak olduğu için biz bu ortaklıklara inanıyoruz. Çünkü amacımız bu ülkenin geleceği için cesur, sağlıklı ve dürüst gençlerin yetişmesine destek olmak.”
Yavuz Bey, AXA Sigorta’nın ve grubunuzun kurumsal ve sosyal sorumluluk kavramlarına bakışını sorarak başlayalım isterseniz söyleşimize…
Bizler ticari kuruluşlarız ve sermayedarımıza kâr getirmekle yükümlüyüz ama artık müşteri davranışları ve beklentilerinin değişmeye başladığını da gözden kaçırmamalıyız. Müşteriler çalıştıkları kurumla gurur duymak istiyor. Yani toplumda öne çıkan güncel konularda inisiyatif almamızı istiyorlar. Örneğin iklim değişikliği, sağlıklı yaşam, obezite, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi konularda sessiz ve duyarsız kalınmasın diyorlar. Bizler de büyük kurumlar olarak bunlara duyarsız kalamayız. Ama öte yandan zaten özel hayatımızda da birey olarak duyarsız kalamadığımız konular bunlar. Dolayısıyla, kurumlarımızın medyaya kolay ulaşım imkanını kullanıyor ve sivil toplum örgütlerini de yakından takip ederek inisiyatif alıyoruz. İçinde değer olan, topluma katkı sağladığına inandığımız konularda topluma farkındalık desteği sağlıyoruz. AXA Grubu burada öncü bir rol üstlenerek dünyada birçok ilke imza atıyor. Örneğin, AXA Research Fund, iklim değişikliği araştırmaları için dünya çapında önemli rakamlar harcıyor.
Onun dışında AXA Grubu’nun ana stratejisinde sağlıklı bireyler yaratmak ve sağlıklı yaşama destek vermek var. Toplumsal sorumluluk birkaç pencereden bakıp incelendiğinde, sağlığın olmazsa olmaz bir konu olduğu görülüyor. Birleşmiş Milletler’in de eylem planları içindedir bu konu. Biz AXA Türkiye olarak da bu hususta nasıl katkı sağlayacağımızı araştırdık. Sağlıklı bireyler ve sağlıklı bir toplum yaratabilmek için farkındalığın arttırılması gerektiğini düşünüyoruz. Sporun bireylere fiziksel ve ruhsal anlamda katkı sağladığını biliyoruz. Ama bu sadece şirket olarak değil, çalışanlarımız ve iş ortaklarımızı da farkındalığın içine kattığımızda anlamlı olacak bir konu.
Bu noktada, Kupa Voley sponsorluğunu sormak istiyorum. Bu konuda neler hedeflenmişti ve sonuçta bu hedeflere ulaştınız mı?
Belirttiğim gibi, bizim için ana unsur sağlıklı bireyler yaratmak. Türk toplumunda gençlerin üzerinde sporun önemli etkisi olduğunu görüyoruz. Ben de voleybol oynadım ve sporcu gençlerin içinde bulundum. Bu yüzden sporun gençlere çok olumlu katkısı olduğunu biliyorum. Spor sayesinde özgüvenli oluyorlar, özel hayatlarında sabırlı, mücadeleci, topluma katkı sağlamak için takım olmayı becerebilen ve geleceği kucaklayan profillere dönüşüyorlar. Biz de gençlerimizi desteklemek amacıyla Türk voleybolunun son on yıldaki başarılarını inceledik. Yani basit sebeplerle sponsor olmadık. Burada Kupa Voley’in farklı illerde yaygınlaşabilen bir organizasyon olması önemliydi; İstanbul ve Ankara’nın yanı sıra Tokat’tan Arhavi’ye, Çanakkale’den Aydın’a ve oradan Denizli’ye kadar yaygınlaşan bir organizasyon… Voleybol Federasyonu’nun sevgili başkanı Mehmet Akif Üstündağ’ın da çok önemsediği, ülkenin birçok ilinde faaliyet gösteren Fabrika Voleybol’u inceledik. Ankara’daki ülkenin ilk spor lisesi Türkiye Voleybol Lisesi’ni gördük. Gerçekten ciddi bir yatırım var ve sağlıklı yaşamı benimseyen gençlerimizin sayısı bu sayede artıyor. Hem sportif anlamda başarı geliyor ve hem de topluma katkı sağlayacak cesaretli genç beyinler ordusu yetişiyor. Bunları gördüğümüzde voleybol federasyonuyla değerlerimizin birleştiğini anladık. Maksadımız, sporun yaygınlaşmasını ve Türkiye’nin bütün illerinde gelişmesini sağlamak.
Altınordu değerler ortaklığından da bahsedelim; nasıl başladı bu ortaklık?
Öncelikle şunu belirteyim: Biz AXA Grubu’nun değerleriyle yaşıyoruz. Bunların ilk ikisi cesaret ve dürüstlük. Diğeri bizim sektörümüze ilişkin: “Önce müşteri”. Bir diğeri de “Tek AXA” ruhu. Bu da tüm çalışan ve paydaşlarıyla hem şirket içinde hem şirket dışında AXA değerlerini temsil etmek. Buradan Altınordu’ya geçecek olursak, sürecin onları tanımak için kulüpten randevu alarak başladığını söyleyebilirim. Çünkü değerler ortaklığı için önce tanımanız lazım. Tanıyınca da işin içinde öncelikle cesaret olduğunu gördük. Büyük bir kaynak olmadan, yabancı futbolcu olmadan, Türk gençleriyle sıfırdan başlayıp ligleri atlayarak birinci lige kadar çıkıyorsunuz. 8-9 senelik süre zarfında, büyük kulüplerin bile yapamadığı bir şeyi yapıp iki genç oyuncuyu yurtdışına ihraç ediyorsunuz. Burada farklı bir durum olduğunu anladık. Biz de bilindiği gibi “Biz AXA’yız Bir Başkayız” diyoruz. Altınordu’da sadece oyuncular değil, tüm sistemin saygılı ve dürüst olduğunu, Tek AXA ruhuna benzer bir ruh olduğunu keşfettik. Başarmak isteyen, cesaretli, rakibe saygı duyan bir Altınordu ruhu… Topluma değer veren, komşusuna yardım eden, ülkesine değer katan iyi bireyler yetiştiren Altınordu Futbol Kulübü’yle değerlerimizin örtüştüğünü anladık. O yüzden de iş birliğimizin adına “değerler ortaklığı” dedik ve her yerde Altınordu markasının tanınması için destek olmaya karar verdik. Altınordu filminde de bunu amaçladık ve sadece sonundaki karede AXA Sigorta’nın desteğini belirttik. Altınordu, Türkiye’nin tüm şehirlerinde tanınmaya başladı. Ayrıca Altınordu eğitimle sporu bir arada götürüyor. Oradaki çocuklar tahsillerine de devam ediyorlar. Yabancı dil ve satranç öğreniyorlar, psikoloji dersi alıyorlar ve iyi bir birey haline dönüşüyorlar. Bir yandan da önemli işlere imza atıyorlar. Altınordu tarafından bu yıl altıncısı düzenlenen 12 yaş altı takımların mücadele ettiği uluslararası turnuvaya 72 takım katılıyor ve bunların yarısından fazlası yurtdışından geliyor. Bir kısmı da uluslararası düzeyde çok bilinen takımlar. Altınordu markasıyla böyle bir turnuva düzenlenince artık dünyanın en popüler takımları bile iştirak ediyor. Geçtiğimiz ay Lyon’la Altınordu arasında bir iş birliği anlaşması imzalandığını da belirteyim bu arada.
Bizim için çok keyifli bir proje. Türkiye’mizin Altınordu’su ve Türkiye’mizin voleyboluyla birlikteliğimiz devam edecek. Çünkü bu iki oluşumun cesaret, dürüstlük, gelecek vizyonu ve ülkeye katkıları var. Bunlar bizi heyecanlandırıyor. Sigortacılığın temel işlevi topluma değer yaratmak ve katkı sağlamak olduğu için biz bu ortaklıklara inanıyoruz.
Ayrıca Altınordu’nun da Voleybol Federasyonu’nun da sigorta sponsoruyuz. Deneyimimizle tüm risklere karşı koruyacak bir sigorta programı yaptık.
Çalışanların bu sponsorluklara ilgisi nasıl?
Çalışanlarımızın ilgisi de muazzam. Eleme maçlarının tamamında 50’şerli 60’şarlı gruplar halinde gönüllü olarak çalıştılar. Finallere ise o kadar çok ilgi vardı ki, ancak kurayla götürebildik talihli arkadaşlarımızı. Çalışanlarımız artık hafta sonu Altınordu maçlarını takip ediyor.
Grubun bakışı nasıl bu projelerinize?
AXA Grubu, topluma ilham veren organizasyonlar, spor kulüpleri ve sivil toplum kuruluşlarına destek olunması konusunda bize tavsiye iletir. Spor, sigortaya da ilham veren bir olgu. Çünkü içinde uzun vadeli düşünmek, strateji, zorluklarla sabırla baş etmek, takım olmak ve liderlik gibi birçok unsur var ve arkasında da dürüstlük ve cesaret var. AXA Grubu da geçtiğimiz yılın son çeyreğinde Liverpool’la dünya çapında bir anlaşma imzaladı. Neden Liverpool? Çünkü başarılı olsun ya da olmasın, “Hiçbir zaman yalnız yürümeyeceksin” felsefesine sahip bir kulüp. Biz de sigortalılarımız için “Ödeyenden çözüm ortağı olmaya” dönüşüyoruz. Onların her zaman yanında oluyoruz.
Ocak ayında da yeni iletişim kampanyamızın lansmanını yaptık, topluma değer yaratabilmek için herkesi cesaretlendirebilecek bir sloganla, dünya çapında, “Know You Can” dedik. Kampanyanın yüzü de hem dünyaca bir ünlü tenisçi, hem bir iş kadını hem de anne olan Serena Williams. Türkiye’de de bu çerçevede eski milli voleybolcumuz Neslihan’la “Know You Can” bağlamında bir video çalışması yaptık. Yani başa dönecek olursak, her şey ülkemizin gerçekleriyle uyumlu olmak zorunda. Bizim değer katmaya çalıştığımız yer bu ülke olmak durumunda. Grup bize herhangi bir yaptırımda bulunmuyor ve kendi kararlarımızı kendimiz uygulamaya devam ediyoruz.
Grup ne tür sorumluluk uygulamalarına odaklanıyor?
“Ödeyenden çözüm ortağına dönüşüm” sürecinde, “Know You Can” sloganı ve toplumun bu yönde motive edilmesi üzerinde global olarak duruyoruz, ancak diğer taraftan iklim değişikliği sorununu en önemli sorumluluklarından biri olarak görüyoruz. Şu an grubun en çok odaklandığı nokta, çevre ve iklim değişikliği. Burada çevreyi ve su kaynaklarını korumak da iklim değişikliğiyle birlikte geliyor. İklim değişikliği, sigortacılık sistemi için de çok önemli bir tehdit. Önümüzdeki yıllarda etkileri arttıkça sigortacılığın ezberi bozulacak. Bunun yanı sıra, sağlıklı olmak ve sağlıklı bireyler yaratmak da grubun öncelikleri arasında.
AXAFit’le sağlıklı hayatlar
AXA olarak toplumun sağlıklı olması için insanlarımızı spora davet ediyoruz. AXAFit mobil uygulamasını geliştirdik ve Kupa Voley sırasında bütün gittiğimiz illerde AXAFit stantlarında sportif etkinlikler düzenleyip sağlıklı olma yolunda insanlara bilgiler verdik. Bu sayede sigortacıların da toplumda önemli bir yeri olduğunu gösterdik. Kupa Voley organizasyonun sponsoru olarak hem şirket bilinirliğimize hem de spora ve sağlıklı bireylere önemli katkı sağladığımızı düşünüyorum. İzmir’de yarı finaller oynandığında maçları 1,2 milyon kişinin izlediğini gazete haberlerinden okuduk. Bu kolay bir rakam değil voleybol sporu için. Malatya ve İzmir’deki üç günlük finalleri 15-20 bin kişi salonda izledi. Çok önemli bir şeydi bu açıkçası ve çok mutlu olduk. 8-15 yaş arası çocukların ve gençlerin büyük ilgisini görüyorsunuz. Cıvıl cıvıl ve örnek alınması gereken bir ortam vardı.