İstanbul Ticaret Odası’nda düzenlenen panelde konuşan İTO Sigortacılık Meslek Komitesi ve İTO Meclis Üyesi Doğan Şen, bireysel emeklilik sistemi ve otomatik katılımda hedeflenen büyüklüğe ulaşılabilmesi için sigorta acentelerinin BES satabilmesinin sağlanması gerektiğini söyledi.
İTO Yönetim Kurulu Başkanı Şekip Avdagiç, Garanti Emeklilik Genel Müdürü Burak Ali Göçer ve Doğan Şen’in konuşmacı olarak katıldığı panelde, bireysel emeklilik sistemi ve otomatik katılım uygulamasının bireysel tasarruf oranlarını arttırma ve ülke ekonomisi açısından önemine dikkat çekildi.
Doğan Şen, konuşmasında şunları aktardı:
“Türkiye’ de BES (Bireysel Emeklilik Sistemine) 27.10.2003 tarihinde uzun araştırmalar sonucunda yürürlüğe girdi. 2013 yılında yüzde 25’lik doğrudan devlet katkısı hayata geçti
BES bireylere tasarruf edinme alışkanlarını sağlaması bakımından çok değerlidir. Bireysel emeklilik sistemindeki fon tutarının cari açığın düşürülmesi ve sermaye piyasalarının derinleşmesine, güçlenmesine, spekülasyonların azaltılmasında çok ciddi faydası olduğu aşikardır. Biriken Fon tutarının ülke ekonomisine katkı sağladığı her kesim tarafından kabul edilmiştir.
Ekonomistler, BES fonlarının önemli bir dinamizmle özellikle kısa vadeli krizlerin şiddetini azaltabileceği veya tamamen engelleyebileceğini görüşündedir.
Diğer ülkeler göz önüne alındığında ülkemizde bireysel emeklilik sektörü önemli bir potansiyel taşımaktadır. Yani yapacak çok işimiz var.
Halen bireysel emeklilik sisteminde toplam fon büyüklüğü 92,1 milyar TL, katılımcı sayısı 6 milyon 835 bin 549 kişidir.
Otomatik katılım sisteminde toplam fon büyüklüğü 5 milyar TL, katılımcı sayısı 5 milyon 146 bin 426 kişidir.
Devletin bu konuda önemli desteğinin olduğu bir gerçektir. Bilindiği gibi devlet brüt yıllık asgari ücret tutarının yüzde 25 i kadar katkı sağlamaktadır.
BES’te katılımcı sayısı artış hızı azalıyor, yeni katılımcı bulmak için değişik metotlar hayata geçirilmelidir. Ancak mevcut müşterileri korumak şimdi daha önemli hale geldi. Katılımcıların bireysel internet ve mobil uygulamalarla kendi hesaplarına tamamen vakıf olması gerekiyor. Sosyal medya hesabı gibi cep telefonundan birikimlerini fon getirilerini gerçek zamanlı olarak izlemesi gerekiyor.
Sistemin insanlara en başından iyi anlatılması gerekir. İnsanları sisteme dahil ederken hedef kitle ve gelir segmenti belirlenmelidir. Sistemin iyi anlatılmadığı sürece insanların BES’le ilgili önceliği olmayacaktır. Ödenen katkı payları katılımcının profiline göre önerilmelidir. Aksine ilerleyen zamanlarda veya vade sonunda katılımcıların alacağı rakamlar beklentilerini karşılamayabilir. Bu nedenle fon büyüklüğü de istenilen hedefe ulaşmayacaktır.
Kamu otoritesi ve sigorta şirketleri “acente kanalından nasıl faydalanabiliriz” sorusunun yanıtını aramalıdır. 16 bin acentenin BES satması sağlanmalıdır. Bu durum düzeltilmedikçe hem istihdam kaybı olacak hem BES istenilen büyüklüğe kısa zamanda ulaşamayacaktır. OKS’de sistem iyi anlatılmadığı için cayma oranları çok yüksektir.”