Katılım sigortacılığında geçen yıl 2 milyar 159 milyon lirası hayat dışı ve 72 milyon lirası hayat sigortası olmak üzere, toplam 2 milyar 231 milyon liralık prim üretimi gerçekleştirildi. Branşlar arasında en yüksek üretim 1 milyar 330 milyon lirayla zorunlu trafik sigortasından gelirken, ikinci sırayı 290 milyon lirayla kasko sigortası aldı. Şirketler bazında bakıldığında Neova Sigorta 1 milyar 304 milyon lirayla hayat dışında liderliğini sürdürdü. Hayat sigortacılığında ise Katılım Emeklilik 42,5 milyon lirayla liderlik pozisyonunu korudu. Prim üretimi 2017’ye göre yüzde 70 arttı.
“Katılım ürünlerine ilgi artıyor”
Neova Sigorta’nın Genel Müdürü Özgür Bülent Koç, 2018 yılı prim üretiminin tahminler doğrultusunda gerçekleştiğini söyleyerek, katılım sigortacılığındaki artışın birden fazla sebebi olduğunu söyledi: “Öncelikle; katılım sigortacılığının daha fazla gündemde olması sebebiyle ilginin artması, daha fazla alıcı ve satıcı bulmasından kaynaklı olduğunu düşünüyoruz. Yeni şirketlerin dahil olması ve mevcut şirketlerin katılım sigortacılığına pencere yoluyla katkı sağlamalarıyla payı giderek artıyor. Ayrıca, sigortalıların temel prensiplerde farklılığın olmamasını test etmesinden kaynaklı bir ilgi de mevcut. Katılım hassasiyeti olan sigortalı kesiminin, zaten ilk tercihi olarak devam ediyor. Katılım bankalarındaki olumlu performansın da bu büyümeye olumlu etkisi olduğunu belirtebiliriz.”
2019 hedefi 4 milyar lira
Koç, katılım sigortacılığıyla ilgili bu yılki hedef ve beklentilerini de şöyle aktardı: “2019 yılı içinde katılım sigortacılığı payının %80 civarında büyüme ile 4 milyar seviyesine gelmesini umut ediyoruz. Sektördeki yeni ve mevcut oyuncular tarafından daha fazla ilgi görmesi, devlet aracılığı ile kurulacak olan katılım şirketlerinin de bu büyümeye katkı sağlamasını bekliyoruz. Katılım sigortacılığına yabancı sermaye ilgisinin devam ettiğini biliyoruz. Katılım bankacılığının pazar payı olan yüzde 5’lik oranı, bizim sektörümüzde bu sene geçilecek diye düşünüyoruz. 2025 yılı için gerçekleşebileceğini düşündüğümüz pazar payı hedefi ise, yine katılım bankacılığı ile aynı ve yüzde 15 olarak gerçekleşecektir.
“Yeni ürünler üretimi arttırdı”
Hayat tarafının lideri Katılım Emeklilik’in Genel Müdürü Ayhan Sincek ise, katılım sigortacılığında hayat alanında prim üretiminin artmasında geçen yıl iki önemli faktörün ön plana çıktığını söyledi. Bunlardan ilkinin, hayat alanında daha önce 3 şirket varken, son bir yıldır 4 şirketin bu alanda prim üretimi faaliyeti gerçekleştirdiğini belirten Sincek, “İkinci olarak da bir önceki yıla göre hayat katılım sigortacılığı alanında hem şirketimiz hem de diğer şirketlerde prim artışları oldu. Bunlara ilave olarak sektör verimlilik oranlarını artırdı” dedi.
Hayat alanında olduğu gibi hayat dışı üretimin ana artış nedenlerinin de faaliyet gösteren şirket sayısının artması ve primlere yapılan düzenlemeler olduğunu belirten Sincek sözlerine şöyle devam etti: “Ayrıca hayatın her alanına hitap etmeyi hedefleyen yeni ürünler bu artışlarda etkili oldu; örneğin geçen yıl sonu hayat dışı alanda şirketimiz 5,9 milyon TL prim üretimi yaparken bu yıl yüzde 57 artışla 9,3 milyon TL’ye yaklaşan bir prim üretimi sağladı. Bunda özellikle hem ferdi kaza sigortası alanında yapmış olduğumuz faaliyetler hem de sağlık sigortası alanında başladığımız ürün satışları etkili oldu” diye konuştu.
Sincek, Katılım Emeklilik’in önümüzdeki yıl da temposunu düşürmeyeceğinin belirterek şunları söyledi: “Prim üretimimizi artırmaya devam etmeyi hedefliyoruz. Özellikle faizsiz alanda iyi bir başlangıç yaptığımız sağlık sigortası alanında yeni ürünlerimiz ve dağıtım kanallarımız ile ürünlerimizin satışlarını daha da üst seviyelere çıkartacağız.”