Unico Sigorta Genel Müdürü Cenk Tabakoğlu, günlük hayatımızda karşımıza çıkan birçok şeyin aslında yapay zekânın ürünü olduğunu söyleyerek sözlerine başladı. “Telefonlarımızda yer alan yüz tanıma özelliği, sosyal medyada takip ettiklerimize benzer hesapların bize sunulması… Pek çoğu biz farkında olmadan arka planda çalışıyor ve hayatımızı kolaylaştırıyor” diyen Tabakoğlu şöyle devam etti: “Dünyaya baktığımızda, sağlık, siber güvenlik, finans, ulaşım, fintech sektörlerinde yapay zekâ yatırımlarının arttığı görülmektedir. Yapay zekâ girişimlerinin sayısının 2 bini aştığı bir dünyada, diğer sektörler gibi sigorta sektörü de yapay zekâdan kendine düşeni alıyor. Yapay zekânın en büyük avantajı verileri işleyip, müşteri davranışları için tutarlı öngörülerde bulunabilmesi. Yapay zekâ sigortacılık sektöründe IoT ekipmanlarından gelecek derin verilerle birlikte gerçek anlamda etkisini ortaya koyabilecektir. Arabalara yerleştirilecek sensörlerle kullanım verisi, giyilebilir sağlık ürünleriyle kişinin hareket verisi, kameralardan gelen görüntü analizleriyle güvenlik verisi gibi pek çok veriye erişilmesi yapay zekâ etkisinin tam olarak görülmesini sağlayacaktır.”
“Veri yönetimi sektör için çok önemli”
Sigorta şirketlerinin, günümüzde hâlâ operasyonel olarak emek yoğun bir yapıda hizmet verdiğini belirterek sözlerini sürdüren Tabakoğlu, bu tarz şirketlerde analiz ve değerlendirmelerin manuel yapıldığından riske açık olduğunu belirtti. “Yapay zekâ kullanımıyla, örneğin bir kasko teklifi verirken müşterinin kaza yapma ihtimalini, kaza yaparsa ne kadarlık bir hasar bedeli oluşur gibi rakamları farklı algoritmalarla hesaplayıp, müşteri riskine göre prim hesaplamaları yapılabilmektedir” diyen Tabakoğlu, sigorta sektörü için veri ve veri yönetiminin çok önemli olduğunu vurguladı. Tüm sektörün elindeki verileri işleyip yeni veri kaynakları ekleyerek daha anlamlı hale getirmeye çalıştığını aktaran Tabakoğlu bu konuda şunları söyledi: “Rekabetin arttığı şu dönemde ancak elindeki veriyi doğru olarak işleyebilen şirketler fark yaratabilecek. Sigorta sektöründe çok fazla müşteriye dokunuyoruz, fakat aslında müşterilerimiz hakkında istediğimiz seviyede bilgiye ulaşamıyoruz, sektör olarak müşterilerin risklerini değerlendirebilmek için kişisel bilgilere ihtiyacımız var, fakat yeni çıkan KVK yasasından çok fazla etkileniyoruz. Tüm sektörün kullanabildiği ortak veri kaynakları var, fakat herkes bu verileri kullanabildiğinden, fark yaratabilmek için yeni veri kaynakları bulmanız ya da bu verileri en doğru şekilde işleyip kullanmanız gerekiyor. Örneğin dünyada ilerlemekte olan Telematik çözümleri Türkiye’de maalesef istenen seviyeye çıkamıyor, burada çok kıymetli veriler var.”
Günümüzde yapay zekâ denildiğinde, robotların insan kaynağının yerini alacağına dair endişelerden de bahseden Tabakoğlu, “Sigortacılık sektörü, risk mühendisleri, hasar uzmanları, satış personeli, tahsilatçılar, eksperler gibi farklı birçok branşın olduğu zengin bir ekosistemdir. Bu zengin ortam yapay zekânın dokunuşuyla daha da zenginleşecektir. Yapay zekâ sayesinde elde edilen veri ve dokümanlar, ancak insan kaynağı ile değerlendirilebilecek ve uygulanacaktır” şeklinde konuştu.
Yapay zekâ ve Unico Sigorta
Cenk Tabakoğlu Unico Sigorta’nın yapay zekâ çalışmalarıyla ilgili şunları söyledi: “2019 yılında hayata geçireceğimiz yeni bir proje üzerinde yoğun olarak çalışıyoruz. Operasyonel hizmetlerden, hasar yönetimine kadar kural tabanlı servislerimizi otomize edeceğimiz bu projeyle, iş süreçlerimizde yapay zekâyı kullanarak optimal verimliliğe ulaşmayı hedefliyoruz. Dijitalliğin ve inovasyonun hızla yükseldiği bu dönemde, Unico Sigorta biraz da, bir teknoloji şirketi olarak yola çıktı. Dijitalleşme stratejimiz ve bu doğrultuda yaptığımız tüm çalışmalar ve yatırımlar, bizi sektörde öne çıkaran özelliklerimiz oldu. Hedefimiz ilk günden beri yeni ürünler geliştirmek ve bunu dijital ortamlarda sağlamak. Öyle olmaya da devam edecek. Gerçekleştirdiğimiz projelerin çıktıları sayesinde teknolojideki potansiyeli daha iyi algılıyor ve bu teknolojiyi kullanarak Unico Sigorta’yı çok daha iyi noktalara taşıyacağımıza inanıyoruz.
Bu yıl, telematiks ve benzeri cihazlardan bir adım daha öteye geçerek nesnelerin interneti çözümlerine odaklanarak yatırımlarımızı oluşturduk. Müşterilerimizin yaşamlarına dokunarak onlara basit çözümler sunarak kolaylık sağlamayı hedefledik. Mimic’li Akıllı Seyahat Sigortası ismini verdiğimiz ürünümüzle, sektörde sigortacılık ile nesnelerin internetini birleştiren ilk firma olduk. Seyahat sigortası poliçenizin yanında Mimic isimli bir cihaz da alabiliyorsunuz. Cihazınızı teslim aldıktan sonra, Mimic uygulamasını akıllı telefonunuza indirip aktivite ediyorsunuz. Çanta çalınması, bavulun kaybolması, çocuğun ya da evcil hayvanın gözden uzaklaşması gibi istenmeyen durumlarda cihaz alarm üretiyor. Yani sigorta bu noktada hasar ödeyen pozisyonundan çıkıp, hasar önleyen bir pozisyona gelmekte.
Yapay zekâyla farklı hasar deneyimi
Yakın zamanda kullanıma geçeceğimiz bir yapay zekâ uygulaması ile (Chatbot), müşterilerimize farklı bir hasar deneyimi sunuyor olacağız. Poliçe sahiplerimize, bir insanla yazışır gibi bilgisayarlarla yazışarak her türlü hizmeti alabileceği bir alt yapı oluşturuyoruz. Sıkça yaptığımız Pazar araştırmalarında, tüketicilerin en büyük talebinin kullandığı ürün ve hizmetlere ulaşımının hızlı ve pratik olmasını istediğini görüyoruz. Müşterilerin yaşadıkları deneyimi en çok etkileyen unsurlardan biri de hiç şüphesiz destek istedikleri her an markalarına en hızlı ve kolay biçimde ulaşabilmeleri. Yapay zekâ tüm dünyayı etkileyerek köklü değişimlere sebep olurken, müşteri deneyimi sektörü de bu değişimlerden etkilenen alanlardan biri olarak karşımıza çıkıyor. Bazı otoriteler 2025 yılında müşteri etkileşimlerinin %95’lik bir kısmının yapay zekâ ile destekleneceğini dahi öngörüyor. Bu varsayım gerçekleşecek mi zaman içinde göreceğiz, fakat gerçekleşmese de yapay zekânın müşteri deneyimi sektöründe çok önemli bir etkiye sahip olacağını kestirmek güç değil.”