Şirketlerin sahip olduğu en güçlü silahlardan biri olan verilerin, kaybolması ya da çalınması büyük problemlere neden olabiliyor. Veri Kurtarma Hizmetleri’nin Genel Müdürü Serap Günal, veri kaybına hazırlıklı olmayan pek çok şirketin varlığının risk altına girdiğini vurgulayarak veri kurtarmanın önemini ve yöntemini paylaşıyor.
Kullanıcılar, çalışanlar, müşteriler, ürünler ve rakip şirketler ile ilgili anahtar değerinde iç görüler sunarak şirketlerin başarılı veya başarısız olmasını belirleyen verilerin, özellikle KVKK ve GDPR gibi veri koruma kanunlarının yürürlüğe girmesi ve değişen iş stratejilerinin de etkisi ile toplanması daha zor hale geliyor. Bu nedenlerle şirketler için gitgide daha önemli hale gelen verilerin, kaybolması ya da çalınması maddi zarar, iş kesintisi ve itibar kaybı gibi pek çok sorun doğurabiliyor. Her şirketin mutlaka bir veri kurtarma politikasına sahip olması gerektiğini dile getiren Veri Kurtarma Hizmetleri’nin Genel Müdürü Serap Günal, veri kaybını oluşturacak sebepleri ve ideal veri kurtarma sürecini paylaşıyor.
Güncel bir araştırma, şirketlerin %60’ının veri kaybına uğradıktan altı ay sonra batmasına rağmen %58’inin böyle bir durumla karşılaşma ihtimaline hazırlıklı olmadığını gösteriyor. Oldukça yaygın gerçekleşen veri kaybı ya da hırsızlığı vakalarının önemli ölçüde para, zaman ve itibar kaybettirdiğinin altını çizen Serap Günal, hala bir veri yedekleme ve kurtarma çözümüne sahip olmayan şirketlerin bir an önce bu konuyu gözden geçirmesi gerektiğini ifade ediyor.
Veri kaybına neler sebep oluyor?
Güncel bir rapora göre veri kaybının en büyük sebebini %47 ile donanım kesintisi oluştururken, fidye alma amaçlı yapılan saldırılar, doğal afetler, elektrik kesintileri ile dosya silme, yanlışlıkla hard diskin ya da sunucunun formatlanması gibi insan hataları da bu kayıpları yaratan diğer başlıca nedenler olarak sıralanıyor. Aynı rapor, hard disklerde oluşan bozulmaların %29’unun kazayla gerçekleştiğini gösteriyor. Veri kaybı hangi sebeple gerçekleşirse gerçekleşsin, kayıp yaşayan şirketlerin durumu çaresiz gözükebiliyor. Geri getirilemeyen veriler nedeniyle çalışmanın tahmin edilemeyen bir süre boyunca durması hem şirketler hem de kullanıcılar için bir dizi felakete neden oluyor.
Veri kurtarma nedir?
“Elde etmek için yıllarca uğraşılan ve hayati derecede önem taşıyan verilere ulaşılamaması durumunda hasarlı medyadaki verilerin geri kazanılması süreci, veri kurtarma olarak adlandırılıyor.” ifadelerinde bulunan Serap Günal, şirketlerin güvenlik önlemleri arasında yer vermesinin şart olduğu veri kurtarma politikasının, titizlikle yapılması gereken bir dizi metot içerdiğini belirtiyor. Günal, “Profesyonel olarak veri kurtarma hizmeti veren bir kuruma danışmak, verilerini koruma veya geri kazanma olasılığını yükseltmek isteyen şirketler için hem en güvenli hem en etkili yöntem.” diyor.
Verilerinizi nasıl kurtarırsınız?
Bir veri kaybı yaşadığından şüphelenen şirketlerin, veri tabanlarında ve dosyalarında daha fazla zarar oluşmaması için emin olmadıkları hiçbir işlemde bulunmaması kritik önem taşıyor. Bilinçsizce yapılan kişisel müdahaleler ya da sorunu artırabilen işlevsiz veri kurtarma yazılımları yerine hızlı bir şekilde harekete geçilerek medyanın profesyonel ellere teslim edilmesi verilerin geri döndürülme şansını büyük ölçüde artırıyor. Bu sebeple, karmaşık vakalar ve hassas veriler başta olmak üzere uzman yardımı almak, aslında tek doğru seçenek oluyor. Veri Kurtarma Hizmetleri Genel Müdürü Serap Günal, “Verilerime ulaşamıyorum!” diyen şirketlerin hemen bu konuda profesyonel bir firmaya başvurması gerektiğini belirtiyor.